Home Artikelen

Leesdossier zorgt voor te hoge werkdruk

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | Talen & Kunstvakken | dinsdag 9 april 2013, 09:13
images

Zo ergens in de lente - maar ook op andere momenten in het jaar - zie je docenten Nederlands met koffers en trolleys van en naar de school gaan. Een tussentijds vakantietrip? Nee, niets is minder waar. Extra vakantiedagen als Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag en Koningsdag glippen juist door hun handen. De vrije dagen worden benut voor het nakijken van stapels lees-  en schrijfdossiers.

 

Werkdruk

Op veel scholen is het correctiewerk rondom deze dossiers de aanleiding om de werkdruk van de docent Nederlands te bespreken. En het gesprek blijft niet alleen binnen de muren van het schoolgebouw: ‘Hoe houden jullie het nakijkwerk rond de leesdossiers beheersbaar?’ Een van de docenten Nederlands stelde deze vraag recentelijk aan een groep collega’s. De antwoorden zijn enorm gevarieerd, de tips legio. Een bloemlezing:

  • Niet!  Het doornemen van de dossiers is bijna een onmogelijke klus.
  • Wij beoordelen één opdracht uitgebreid en laten leerlingen met andere opdrachten bonuspunten verdienen.
  • Wij werken met een feedback-carrousel: leerlingen beoordelen elkaars werk en geven feedback. Het bespreken van de verschillende bevindingen doen we dan klassikaal.
  • Goede vraag! Mijn oplossing: niet al te intensief nakijken.
  • Afvinken! We zetten een kruisje als het boekverslag is ingeleverd.
  • Docent beoordeelt op een willekeurig moment één van de ingeleverde opdrachten: leerlingen weten niet wanneer en ze weten niet welke opdracht wordt beoordeeld.
  • De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de leerlingen: alleen als ze het dossier hebben ingeleverd (en het voldoet aan de inhoudelijke eisen) hebben ze toegang tot 5 havo en 6 vwo.
  • Het is niet beheersbaar! Daarom hebben wij het afgeschaft.
  • Het dossier is een verzamelmap van allerlei opdrachten die ik al eens eerder heb gezien. Ik kijk alleen de laatste grote opdracht na.
  • Ons leesdossier in de bovenbouw is beperkt: per gelezen werk slechts 2 A4’tjes plus een geanalyseerde recensie.
  • We kiezen sinds kort opdrachten die minder correctiewerk behelzen, zoals een literaire mindmap.
  • We laten leerlingen opdrachten met z’n tweeën maken.
  • Ik neem dossiers door, terwijl leerlingen zelf aan het werk zijn met een andere opdracht.

Bij gebrek aan beter

Op diverse scholen discussiëren docenten regelmatig over de vorm en het nut van de leesdossiers. Docenten speuren als rechercheurs het internet af om ‘geleend’ werk te traceren, terwijl ze liever de verantwoordelijkheid bij de leerlingen leggen en vooral met hen in gesprek willen gaan over gelezen werk. Nieuwe vormen en opdrachten zien het licht, terwijl op 75% van de scholen docenten en leerlingen nog werken met het  leesdossier; soms bij gebrek aan betere oplossingen.

Mogelijk bieden de ideeën en gehanteerde strategieën van uw collega’s inspiratie voor uw eigen aanpak. Doe er uw voordeel mee! En als u uw collega’s wilt aanvullen. Graag! Dat kan via onderstaand reactieformulier. Hoe vaker u dit soort oplossingen met elkaar deelt, hoe meer u ideeën vindt om efficiënter te werken. Veel ‘correctievrije’ dagen toegewenst. Tijd om een boek te lezen!

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 3877 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

Sandra Oosterveen - Wij proberen op school de vaardigheden te combineren. Een opdracht bij een boek is meteen een schrijfopdracht, bijvoorbeeld een recensie of beoordeling schrijven. Pitchen om een boek te kunnen verfilmen is ook een leuke opdracht. De lln houden een pitch van maximaal 2 minuten waarbij medeleerlingen investeerders zijn die geld geven voor het verfilmen van het boek. In combinatie met andere vakken (b.v. KC) kan een creatieve opdracht bij een boek worden gemaakt. Ook laten we lln in de klas lezen en praten over de boeken volgens de methode Chambers.

Frans Droog - Mogelijk is een oplossing te vinden door gebruik te maken van een digitaal feedback systeem waarbij leerlingen elkaar's werk geanonimiseerd beoordelen: www.pearsoned.ca/highered/peerscholar/ Dit wetenschappelijk onderbouwde systeem neemt een docent veel werk uit handen en versterkt tegelijkertijd het kritische denken van leerlingen. Het systeem wordt momenteel in Europa geïntroduceerd door Bob Hofman: www.linkedin.com/in/bobhofman / twitter.com/BobHofman

Corine - Is dit een idee? Laat leerlingen het leesdossier inleveren en een mondelinge presentatie geven. Op de dag van de presentatie hoort de leerling over welk boek het gaat. De presentatie duurt een kwartier. Er kunnen 4 leerlingen in een lesuur (van 70 of 75 minuten) presenteren. De presentatie bepaalt de helft van het cijfer (maximaal 5 punten). Het dossier wordt digitaal ingeleverd en automatisch gescreend op plagiaat. Bij plagiaat wordt een 0 gegeven. Zonder plagiaat kan een leerling maximaal 5 punten krijgen. Dossier op schrijfvaardigheid online nakijken met Joyrite technologie (geautomatiseerde nakijkservice, binnenkort beschikbaar) en globaal doorlezen.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
43%
Leren op maat
 
24%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
14%
Geen van allen
 
14%