Home Artikelen

Leerlingen geven onderwijs een 6.9

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 juli 2012, 11:07
leerlingeninklasluisteren

Middelbare scholieren geven hun school gemiddeld een 6.9. Een ruime voldoende, maar toch drie tiende minder dan in 2010, toen scholieren het onderwijs gemiddeld een 7.3 waard vonden. Dat blijkt uit een monitor van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) dat vorige week gepresenteerd is.

Ruim 55.000 respondenten deden mee aan het scholierentevredenheidsonderzoek van LAKS in samenwerking met ResearchNed. Er is onder meer gekeken naar de scholierentevredenheid op de thema’s inspraak, ICT, sfeer & veiligheid, faciliteiten, begeleiding bij studie- en beroepskeuze en zelfstudie-uren. Op al deze thema’s scoort het onderwijs lager dan twee jaar geleden. Tobias Grond, woordvoerder van LAKS, noemt dit een duidelijk signaal: “Als dit zo door gaat, scoort ons onderwijs over een aantal jaar echt een onvoldoende.” (bron: LAKS)

ICT kan beter
Over het algemeen zijn leerlingen tevreden over het gebruikte lesmateriaal, vooral over het praktijkmateriaal. Maar over het gebruik van ICT in de klas zijn
leerlingen matig positief. Een kwart van de leerlingen is bijvoorbeeld ontevreden over hoe ICT werkt op school. “Leerlingen zijn vaak veel vaardiger in het gebruik van ICT. Daar moeten scholen gebruik van maken. Scholieren kunnen bijvoorbeeld workshops geven aan hun docenten. Dat leidt tot een win-winsituatie,” aldus Grond. Op scholengemeenschap Stad&Esch zijn ze daar al mee bezig. Daar is sinds vorig jaar een team van jonge ICT coaches bezig om docenten bij te spijkeren op het gebied van ICT en sociale media: De leerling helpt de leraar om de leerling weer beter te kunnen helpen.

Leerlingen willen meer praktijklessen
Over het nut van de lessen zijn de leerlingen erg verdeeld. Hogere klassen zijn hier het meest ontevreden over: In het eerste leerjaar is ruim zestig procent van de leerlingen tevreden over de indeling van de les, terwijl dit percentage in zes-vwo is gedaald naar 26 procent. Leerlingen geven wel aan uitermate tevreden te zijn over de vakkennis van hun docenten, maar de manier van lesgeven wordt volgens het onderzoek minder positief gewaardeerd: ze vinden de indeling van de lessen niet goed en het aantal praktijklessen zou volgens 70 procent van de leerlingen opgeschroefd mogen worden.

Duiding
De monitor schept niet zo’n positief beeld van het voortgezet onderwijs en dat is confronterend. Daarnaast valt te betwijfelen of het wel helemaal eerlijk is om de uitkomsten zonder duiding te presenteren. Op deze manier kunnen de uitkomsten nogal zwart-wit opgevat worden. Als leerlingen aangeven niet tevreden te zijn met de indeling van de lessen, hoe denken zij dan dat het beter kan? En met welke aspecten van die indeling zijn ze het dan niet eens? En waarom vinden ze vakken nutteloos? Welke vakken dan? En komt dat door een generatiekloof, door het verschil in kennis van ICT of door te weinig persoonlijke begeleiding in de lessen?

Wat denkt u?
De antwoorden op deze vragen liggen bij uw collega’s en uw leerlingen. Gaat u weleens in gesprek over de ontwikkelingen binnen het onderwijs? Of vraagt u weleens welke lesvorm ze het meest op prijs stellen? Of bent u er allang achter hoe u op de ontevredenheid van uw leerlingen in kunt spelen? Reageer en deel uw ervaringen met andere docenten.

Bovenstaand artikel omvat niet het gehele onderzoek. U kunt de LAKS-monitor hier in zijn geheel downloaden. Informatie over de onderzoeksopzet staat in de inleiding en een samenvatting van alle de bevindingen vindt u op pag. 45.

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 6595 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Scholen om van te leren: een inspiratieboek
Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover
Lees verder arrow
Tip: de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen
Lijstjes doen het altijd goed. Ook in onderwijsland. Zo nu en dan komen we er dan ook een tegen die
Lees verder arrow
Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen
Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
77%
Nee, geen goed plan
 
23%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.