Home Artikelen

Leerling wordt leraar

mediawijsheid | maandag 7 april 2008, 13:09
mobiel.jpg

Jongeren kunnen veel leren van volwassenen, maar soms is dat ook andersom. Zo zijn jongeren vaak veel beter in het omgaan met de technische snufjes op hun mobiele telefoon en computer. Zij kunnen razendsnel sms-en, maken filmpjes en foto’s voor op het internet en hebben nieuwe technologieën direct onder de knie zonder eerst een handleiding te hoeven lezen. Het project Bellen doe je zo! maakt op een bijzondere manier gebruik van dit gegeven.

Twaalf VMBO-leerlingen van het Marcanti-college in Amsterdam werden door KPN opgeleid tot 'beltrainer'. Als beltrainer geven de leerlingen workshops over de steeds ingewikkelder wordende werking van mobiele telefoons aan medewerkers van bedrijven zoals Nuon en Rabobank. Deze organisaties betalen hier €50 per uur voor. Dit geld wordt vervolgens gebruikt om weer een nieuwe groep leerlingen op te kunnen leiden.

De organisaties die de trainingen ontvangen, vinden deze niet alleen nuttig, maar vinden het ook leuk om op deze manier kennis te maken met leerlingen uit het VMBO. Het VMBO heeft immers niet altijd een even goed imago. Een manager van KPN die de beltraining volgde, vertelt: “Zij kunnen je echt wat wijsmaken. (...) Men ziet de leerlingen nu eens niet als 'probleemgevallen' maar als pioniers en rolmodellen.”

Ook de leerlingen zelf zijn erg enthousiast, zo enthousiast dat sommigen zelfs in hun vakantie tijd aan het project besteedden. Zij zien het als een unieke manier om ervaring op te doen, leren allerlei verschillende organisaties kennen en ontwikkelen hun sociale vaardigheden.

Bellen doe je zo! lijkt kortom gunstig uit te pakken voor alle betrokken partijen. Is dit ook een interessant idee voor op uw school? Of vindt u dergelijke inmenging van bedrijven niet wenselijk?

Stuur dit artikel door | 15207 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

Florina Blokland - Een prachtig initiatief. Vmbo-leerlingen 'groeien' hierdoor in meerdere opzichten: ze voelen zich gewaardeerd, zijn blij dat ze eens niet negatief als 'vmbo-er' worden gezien èn ze wordej sociaal vaardiger. Daar kan geen stage tegenop ;-)

Nicolette Koppelman - Dit is een goed initiatief! Jongeren hebben veel (ICT) kennis en vaardigheden en kunnen heel veel dingen tegelijk. De rol van leerling en leraar is echt onderling verwisselbaar. En dat is nog leuk ook :-) Ben blij dat er projecten zijn waar jongeren actief aan deelnemen en gewaardeerd worden.

alexander pechtold - Helemaal mee eens !! Hoewel nog jong ;), merk ik nu al dat ik door de volgende generaties wordt ingehaald. Mijn stagiair van 22 helpt mij met mijn mobieltje en mijn dochter van vijf weet mij thuis al te verbazen met de kennis van de computer ....

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meet gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Willem V - Interessant. kende het nog niet. 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%