Home Artikelen

Leerling wordt leraar

mediawijsheid | maandag 7 april 2008, 13:09
mobiel.jpg

Jongeren kunnen veel leren van volwassenen, maar soms is dat ook andersom. Zo zijn jongeren vaak veel beter in het omgaan met de technische snufjes op hun mobiele telefoon en computer. Zij kunnen razendsnel sms-en, maken filmpjes en foto’s voor op het internet en hebben nieuwe technologieën direct onder de knie zonder eerst een handleiding te hoeven lezen. Het project Bellen doe je zo! maakt op een bijzondere manier gebruik van dit gegeven.

Twaalf VMBO-leerlingen van het Marcanti-college in Amsterdam werden door KPN opgeleid tot 'beltrainer'. Als beltrainer geven de leerlingen workshops over de steeds ingewikkelder wordende werking van mobiele telefoons aan medewerkers van bedrijven zoals Nuon en Rabobank. Deze organisaties betalen hier €50 per uur voor. Dit geld wordt vervolgens gebruikt om weer een nieuwe groep leerlingen op te kunnen leiden.

De organisaties die de trainingen ontvangen, vinden deze niet alleen nuttig, maar vinden het ook leuk om op deze manier kennis te maken met leerlingen uit het VMBO. Het VMBO heeft immers niet altijd een even goed imago. Een manager van KPN die de beltraining volgde, vertelt: “Zij kunnen je echt wat wijsmaken. (...) Men ziet de leerlingen nu eens niet als 'probleemgevallen' maar als pioniers en rolmodellen.”

Ook de leerlingen zelf zijn erg enthousiast, zo enthousiast dat sommigen zelfs in hun vakantie tijd aan het project besteedden. Zij zien het als een unieke manier om ervaring op te doen, leren allerlei verschillende organisaties kennen en ontwikkelen hun sociale vaardigheden.

Bellen doe je zo! lijkt kortom gunstig uit te pakken voor alle betrokken partijen. Is dit ook een interessant idee voor op uw school? Of vindt u dergelijke inmenging van bedrijven niet wenselijk?

Stuur dit artikel door | 16504 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

Florina Blokland - Een prachtig initiatief. Vmbo-leerlingen 'groeien' hierdoor in meerdere opzichten: ze voelen zich gewaardeerd, zijn blij dat ze eens niet negatief als 'vmbo-er' worden gezien èn ze wordej sociaal vaardiger. Daar kan geen stage tegenop ;-)

Nicolette Koppelman - Dit is een goed initiatief! Jongeren hebben veel (ICT) kennis en vaardigheden en kunnen heel veel dingen tegelijk. De rol van leerling en leraar is echt onderling verwisselbaar. En dat is nog leuk ook :-) Ben blij dat er projecten zijn waar jongeren actief aan deelnemen en gewaardeerd worden.

alexander pechtold - Helemaal mee eens !! Hoewel nog jong ;), merk ik nu al dat ik door de volgende generaties wordt ingehaald. Mijn stagiair van 22 helpt mij met mijn mobieltje en mijn dochter van vijf weet mij thuis al te verbazen met de kennis van de computer ....

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Joek van Montfort - Van 12 tot 15 augustus vindt in Amsterdam een conferentie scratch2015ams.org plaats. Scratch staat zowel... 
Lees verder  arrow

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie
Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2
Lees verder arrow
NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report:
Lees verder arrow
Orde in de klas vanaf de eerste dag schooldag
Ordeproblemen: iedere leraar heeft er weleens last van. Voor de ene leraar gaat het over een gevoel
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
76%
Nee, geen goed plan
 
24%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.