Home Lesideeën

Kunst in... Mobieltjes

lesmateriaal | Talen & Kunstvakken | dinsdag 8 april 2008, 11:40
Afbeelding-11.jpg

Het idee van deze week werd ingediend door Marcel van Kerkvoorde, Kunstcöordinator van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp. Art in… is een jaarlijks terugkerend thema voor exposities waarin de kunst in populaire cultuur wordt tentoongesteld. Bij deze tentoonstellingen wordt speciaal rekening gehouden met jongeren. Zo waren eerdere thema’s Art in Games, Art in Streets en Art in Boards. Dit jaar is het thema Art in Mobile gekozen. Bij deze (voor jong en oud) aansprekende expositie is een lesbrief ontwikkeld voor het vak CKV.

De lesbrief heeft als doelstelling leerlingen te leren nadenken over de rol van hun mobieltje in relatie tot de hedendaagse cultuur, kunst en kunstenaars. Kunst kan namelijk heel dichtbij zijn en zit zelfs in je broekzak.

De lesbrief geeft docenten de mogelijkheid om de tentoonstelling kort te introduceren en de leerlingen actief aan het werk te zetten met verschillende verwerkingsopdrachten. Met behulp van de opdracht ‘Broadcast yourself’ gaan de leerlingen bijvoorbeeld op zoek naar ‘juweeltjes’ op YouTube. Ook leuk is de opdracht om een eigen mobiele telefoon te ontwerpen die maar vier functionaliteiten heeft: hoe kun je een mooi ontwerp maken, dat ook nog functioneel en duidelijk te begrijpen is?

Met deze opdrachten kunnen de leerlingen heel direct meedoen met de tentoonstelling. Ze kunnen er een duidelijk zichtbare bijdrage aan leveren. De leerlingen vinden dit heel spannend, ze vinden het leuk om te laten zien wat hun smaak is, waar hun interesses liggen en welke keuzes ze maken.

De expositie is nog tot 21 april te bezichtigen in Galerie de Meerse in Hoofddorp. De bijbehorende lesbrief is te vinden op de CKV website van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp.

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4821 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Marcel van Kerkvoorde - Beste Herman, Bedankt voor je reactie. De leerlingen heb ik er meteen mee aan het werk gezet en ze gaan heel druk aan de gang. Ze vinden het wel moeilijk om te bepalen wat artisitieke filmpjes zijn en dat moet je ze wel goed uitleggen. In feite maken ze een artistiek/cultureel profiel, waarin ze heel duidelijk maken waar hun voorkeuren naar uitgaan. Het is niet de eerste keer dat ik deze opdracht heb gedaan en daarom heb ik 'm bij deze tentoonstelling toegepast.

Herman de Boer - Beste Marcel, kreeg je alle leerlingen mee bij deze les? Gingen ze meteen enthousiast aan de slag. Ik vind je suggestie heel aansprekend!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%