Home Lesideeën

Kunst in... Mobieltjes

lesmateriaal | Talen & Kunstvakken | dinsdag 8 april 2008, 11:40
Afbeelding-11.jpg

Het idee van deze week werd ingediend door Marcel van Kerkvoorde, Kunstcöordinator van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp. Art in… is een jaarlijks terugkerend thema voor exposities waarin de kunst in populaire cultuur wordt tentoongesteld. Bij deze tentoonstellingen wordt speciaal rekening gehouden met jongeren. Zo waren eerdere thema’s Art in Games, Art in Streets en Art in Boards. Dit jaar is het thema Art in Mobile gekozen. Bij deze (voor jong en oud) aansprekende expositie is een lesbrief ontwikkeld voor het vak CKV.

De lesbrief heeft als doelstelling leerlingen te leren nadenken over de rol van hun mobieltje in relatie tot de hedendaagse cultuur, kunst en kunstenaars. Kunst kan namelijk heel dichtbij zijn en zit zelfs in je broekzak.

De lesbrief geeft docenten de mogelijkheid om de tentoonstelling kort te introduceren en de leerlingen actief aan het werk te zetten met verschillende verwerkingsopdrachten. Met behulp van de opdracht ‘Broadcast yourself’ gaan de leerlingen bijvoorbeeld op zoek naar ‘juweeltjes’ op YouTube. Ook leuk is de opdracht om een eigen mobiele telefoon te ontwerpen die maar vier functionaliteiten heeft: hoe kun je een mooi ontwerp maken, dat ook nog functioneel en duidelijk te begrijpen is?

Met deze opdrachten kunnen de leerlingen heel direct meedoen met de tentoonstelling. Ze kunnen er een duidelijk zichtbare bijdrage aan leveren. De leerlingen vinden dit heel spannend, ze vinden het leuk om te laten zien wat hun smaak is, waar hun interesses liggen en welke keuzes ze maken.

De expositie is nog tot 21 april te bezichtigen in Galerie de Meerse in Hoofddorp. De bijbehorende lesbrief is te vinden op de CKV website van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp.

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5673 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Marcel van Kerkvoorde - Beste Herman, Bedankt voor je reactie. De leerlingen heb ik er meteen mee aan het werk gezet en ze gaan heel druk aan de gang. Ze vinden het wel moeilijk om te bepalen wat artisitieke filmpjes zijn en dat moet je ze wel goed uitleggen. In feite maken ze een artistiek/cultureel profiel, waarin ze heel duidelijk maken waar hun voorkeuren naar uitgaan. Het is niet de eerste keer dat ik deze opdracht heb gedaan en daarom heb ik 'm bij deze tentoonstelling toegepast.

Herman de Boer - Beste Marcel, kreeg je alle leerlingen mee bij deze les? Gingen ze meteen enthousiast aan de slag. Ik vind je suggestie heel aansprekend!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit... 
Lees verder  arrow

Alderik - http://alderikvisser.blogspot.nl/2014/09/de-kitsch-van-het-kantelen.html?m=1 
Lees verder  arrow

Hanna snoeren - ik maak gebruik van Listr een echte aanrader! Wij maken hier erg veel gebruik van.... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe kom
Lees verder arrow
Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring
Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door
Lees verder arrow
(Filmpje maken + filmpje kijken) x (oud + jong) = efficiënter leren
De meeste docenten maken geregeld gebruik van video: om de les aan te kleden, een onderwerp nog eens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
37%
Leren op maat
 
40%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Toetsing kan beter én anders in het voortgezet onderwijs.