Home Artikelen

In elke klas een internetverslaafde

trends | donderdag 11 december 2008, 11:05
Afbeelding 47

Nog niet zo lang geleden schreef ik een stukje over Aziatische landen die internetverslaving als een ziekte zien en daarom hard aanpakken. Uit recent onderzoek van het onderzoeksinsituut voor verslaving, IVO, blijkt nu dat van de Nederlandse jongeren tussen de 13 en de 14 jaar ongeveer 3% in de categorie compulsieve (verslaafde) internetters valt. Niet erg veel dus, het is zelfs een daling ten opzichte van een paar jaar geleden. Maar 3% betekent toch nog dat bijna in elke klas wel een kind zit dat een probleem heeft met te veel internetten.

Uit het onderzoek van het IVO blijkt dat de internetverslaafde jongeren zich vaker eenzaam voelen, vaker depressieve gevoelens en een lagere zelfwaardering hebben en sociaal angstiger zijn dan niet-verslaafde internetgebruikers.

VMBO’ers en jongeren met een allochtone achtergrond hebben meer kans op internetverslaving. En ook onder de jongeren die online games spelen komt internetverslaving aanzienlijk vaker voor. Iedereen die wel eens een game heeft gespeeld begrijpt denk ik wel hoe verslavend zo’n spelletje kan zijn.

Aan de ander kant hoeft het gamen op zich niet slecht te zijn. Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk ook dat jongeren die wel vaak online games spelen, maar hun internetgebruik onder controle hebben zich op psychosociaal vlak juist beter voelen.

Het onderzoek geeft helaas geen inzicht in hoe je het beste om kunt gaan met internetverslaving. Ook op de site medialessen.nl kon ik niets vinden. Voorlopig kan ik alleen verwijzen naar de site van Jellinek waar je kunt testen of je internetverslaafd bent.

 

(Het plaatje bij dit artikel is gemaakt door een gamer voor andere gamers. Hij wil ermee zeggen dat je in een online game een heel leuk leven kunt hebben, maar dat je je echte leven daardoor niet moet vergeten. Via Deviant Art)
 

Stuur dit artikel door | 18931 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Suzanne - @ Hans, ik was een reactie aan het schrijven die een beetje lang is geworden. Vandaar dat ik een nieuw stukje hebt geschreven over dit onderwerp (zie artikel van 23/12). Ik ben het voor een groot deel met je eens, natuurlijk is het een oud probleem dat zich op een nieuwe manier uit. Maar ik denk ook dat je er wel goed mee moet kunnen gaan. En dat volwassen lang niet altijd goed (kunnen) begrijpen wat een kind denkt te vinden op internet of in games wat hij in het echte leven niet kan vinden. En dat het in die zin wel een "nieuw" en belangrijk verschijnsel is.

Hans Rosenkamp - Wat een gezeur over 'internetverslaving'. Wanneer een student de hele dag met z'n hoofd in de boeken zit dan spreken we toch ook niet een vervelende verslaving?? Neen, dan lijkt het een vlijtige student te zijn, zo vinden de meeste onderwijsfreaks dat......Het punt is dat je niet moet kijken WELK medium gebruikt wordt, echter welke content men aan het 'innemen' is. Daar moet je als ouder/verzorger op letten. Het gaat dus om de inhoud, niet om het medium, niet aan de hoeveelheid tijd.....en 'eenzame ' kinderen hebben we altijd gehad....die zaten vroeger in hun eentje te knikkeren of speelden het liefst in een hoekje......nix mis mee....

REAGEER

img
Afbeelding 45

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Silvia Beekmans - @Hans Op het Roodt. Het zou fijn zijn als u uw gegevens toch even wilt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
40%
Leren op maat
 
50%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
10%
Geen van allen
 
0%