Home Artikelen

In elke klas een internetverslaafde

trends | donderdag 11 december 2008, 11:05
Afbeelding 47

Nog niet zo lang geleden schreef ik een stukje over Aziatische landen die internetverslaving als een ziekte zien en daarom hard aanpakken. Uit recent onderzoek van het onderzoeksinsituut voor verslaving, IVO, blijkt nu dat van de Nederlandse jongeren tussen de 13 en de 14 jaar ongeveer 3% in de categorie compulsieve (verslaafde) internetters valt. Niet erg veel dus, het is zelfs een daling ten opzichte van een paar jaar geleden. Maar 3% betekent toch nog dat bijna in elke klas wel een kind zit dat een probleem heeft met te veel internetten.

Uit het onderzoek van het IVO blijkt dat de internetverslaafde jongeren zich vaker eenzaam voelen, vaker depressieve gevoelens en een lagere zelfwaardering hebben en sociaal angstiger zijn dan niet-verslaafde internetgebruikers.

VMBO’ers en jongeren met een allochtone achtergrond hebben meer kans op internetverslaving. En ook onder de jongeren die online games spelen komt internetverslaving aanzienlijk vaker voor. Iedereen die wel eens een game heeft gespeeld begrijpt denk ik wel hoe verslavend zo’n spelletje kan zijn.

Aan de ander kant hoeft het gamen op zich niet slecht te zijn. Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk ook dat jongeren die wel vaak online games spelen, maar hun internetgebruik onder controle hebben zich op psychosociaal vlak juist beter voelen.

Het onderzoek geeft helaas geen inzicht in hoe je het beste om kunt gaan met internetverslaving. Ook op de site medialessen.nl kon ik niets vinden. Voorlopig kan ik alleen verwijzen naar de site van Jellinek waar je kunt testen of je internetverslaafd bent.

 

(Het plaatje bij dit artikel is gemaakt door een gamer voor andere gamers. Hij wil ermee zeggen dat je in een online game een heel leuk leven kunt hebben, maar dat je je echte leven daardoor niet moet vergeten. Via Deviant Art)
 

Stuur dit artikel door | 18920 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Suzanne - @ Hans, ik was een reactie aan het schrijven die een beetje lang is geworden. Vandaar dat ik een nieuw stukje hebt geschreven over dit onderwerp (zie artikel van 23/12). Ik ben het voor een groot deel met je eens, natuurlijk is het een oud probleem dat zich op een nieuwe manier uit. Maar ik denk ook dat je er wel goed mee moet kunnen gaan. En dat volwassen lang niet altijd goed (kunnen) begrijpen wat een kind denkt te vinden op internet of in games wat hij in het echte leven niet kan vinden. En dat het in die zin wel een "nieuw" en belangrijk verschijnsel is.

Hans Rosenkamp - Wat een gezeur over 'internetverslaving'. Wanneer een student de hele dag met z'n hoofd in de boeken zit dan spreken we toch ook niet een vervelende verslaving?? Neen, dan lijkt het een vlijtige student te zijn, zo vinden de meeste onderwijsfreaks dat......Het punt is dat je niet moet kijken WELK medium gebruikt wordt, echter welke content men aan het 'innemen' is. Daar moet je als ouder/verzorger op letten. Het gaat dus om de inhoud, niet om het medium, niet aan de hoeveelheid tijd.....en 'eenzame ' kinderen hebben we altijd gehad....die zaten vroeger in hun eentje te knikkeren of speelden het liefst in een hoekje......nix mis mee....

REAGEER

img
Afbeelding 45

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

ahadar - geen optie 
Lees verder  arrow

Silvia Beekmans - @Hans Op het Roodt. Het zou fijn zijn als u uw gegevens toch even wilt... 
Lees verder  arrow

Michiel van Eunen - Waardevol artikel! Ik zie dat docenten graag games (& gameprincipes) zouden willen toepassen, maar vooral... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Wilt u meedenken over adaptieve leeroplossingen van Knewton?
Uitgeverij Malmberg werkt als eerste en enige uitgeverij in Nederland samen met Knewton – wereldma
Lees verder arrow
Hoe Nederlandse docenten denken over games in het onderwijs
Uit recent onderzoek blijkt dat games op zowel cognitief, sociaal als emotioneel vlak een positieve
Lees verder arrow
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
28%
meer dan 10 uur
 
17%