Home Artikelen

Het rapport voor het vmbo

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 22 mei 2013, 08:37
rapport

Onlangs presenteerde het LAKS het ‘rapport voor het vmbo’. Geen rapport zoals je zou verwachten, maar een ouderwets schoolrapport bestaande uit beoordelingen die vmbo-leerlingen aan hun school geven. De scholen zijn beoordeeld op onder andere het gebruik van ICT, motivatie, aandacht voor talent en de omgang met leerlingen. De resultaten in dit rapport zijn tot stand gekomen aan de hand van de vmbo-scholentour en de LAKS-monitor onder 22.000 vmbo-leerlingen.

Lessen
Uit de monitor blijkt dat leerlingen op het vmbo vinden dat ICT nog onvoldoende wordt ingezet in de klas. Als aanbeveling stellen leerlingen dat het gebruik van filmpjes en landkaarten een positieve manier is om ICT in te zetten in de klas. En daarin staan ze niet alleen: ook BBC vindt dat er veel meer uit video gehaald kan worden dan nu het geval is. Een link naar YouTube is leuk en het is een welkome afwisseling in de les. Evelien Hoekman, economiedocente aan de Van der Capellen Scholengemeenschap in Zwolle, heeft in een Prezi geschikte video’s voor verschillende vakken bij elkaar gezet. Een selectie waarmee u uw eigen verzameling kunt beginnen of aan kunt vullen.

Docenten
9 van de 10 leerlingen vindt de manier waarop docenten met leerlingen omgaan prima. Over de vakkennis van docenten zijn leerlingen dan ook enthousiast. Maar over de wijze waarop docenten motiveren zijn niet alle leerlingen tevreden: 1 op de 6 leerlingen vindt namelijk dat leraren hen beter zouden kunnen motiveren. Maar wat draagt nu precies bij aan de motivatie van leerlingen? Het Ruud de Moor Centrum (RdMC) heeft hier in 2011 studie naar gedaan, omdat bleek dat veel docenten op zoek zijn naar handreikingen om leerlingen beter te motiveren. Naar aanleiding van deze studie heeft het RdMC een aantal handreikingen geformuleerd (pag. 51). Het is aan de docent om deze handreiking op de juiste maat te snijden. Lees voor meer informatie ook de ‘Zomerreeks Motivatie’ op Onderwijs van Morgen.

Leerling
Ook over de moeilijkheidsgraad van het vmbo-onderwijs zijn de leerlingen nog niet helemaal tevreden. Bijna 70 procent vindt het vmbo niet moeilijk. Als aanbeveling stellen de leerlingen voor om bij een aantal vakken niveaugroepen in te delen. Zo kan er een verschil worden gemaakt tussen de leerlingen die wat extra begeleiding kunnen gebruiken en zij die extra uitdaging nodig hebben. Het flipping the classroom-concept kan het werken in groepjes mogelijk maken: leerlingen nemen thuis de uitleg van de lesstof tot zich, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal juist als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen of in groepjes werken. Ook hier staan video en digitale toepassingen centraal, dus bij gebruik van dit concept bent u tevens bezig met ICT. Thuis en in de klas.

Bekijk voor meer beoordelingen en aanbevelingen het gehele rapport. Kunt u zich als vmbo-docent vinden in dit rapport? Of zijn er een aantal punten die volgens u niet helemaal kloppen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier en deel uw ervaringen met elkaar.

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5216 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Menno van Halem - Ik onderschrijf de rapportcijfers volledig. Ik begeleid dagelijks docenten die werkzaam zijn in het VMBO en zie soms de handelingsverlegenheid. Met name op het gebied van motivatie is veel winst te boeken. Het handelen van de docent is daar een bepalende factor. Op basis van de bevindingen uit het rapport van het RdmC adviseer ik docenten hoe ze hun leerlingen beter kunnen motiveren. Motivatie is een opbrengst is mijn motto.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met... 
Lees verder  arrow

Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips,... 
Lees verder  arrow

Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter. 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Virtual reality in de klas?
Nee, we gaan niet skiën.  Al behoort dat binnenkort vast wel tot de mogelijkheden met de Oculus Ri
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
35%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%