Home Artikelen

Het rapport voor het vmbo

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 22 mei 2013, 08:37
rapport

Onlangs presenteerde het LAKS het ‘rapport voor het vmbo’. Geen rapport zoals je zou verwachten, maar een ouderwets schoolrapport bestaande uit beoordelingen die vmbo-leerlingen aan hun school geven. De scholen zijn beoordeeld op onder andere het gebruik van ICT, motivatie, aandacht voor talent en de omgang met leerlingen. De resultaten in dit rapport zijn tot stand gekomen aan de hand van de vmbo-scholentour en de LAKS-monitor onder 22.000 vmbo-leerlingen.

Lessen
Uit de monitor blijkt dat leerlingen op het vmbo vinden dat ICT nog onvoldoende wordt ingezet in de klas. Als aanbeveling stellen leerlingen dat het gebruik van filmpjes en landkaarten een positieve manier is om ICT in te zetten in de klas. En daarin staan ze niet alleen: ook BBC vindt dat er veel meer uit video gehaald kan worden dan nu het geval is. Een link naar YouTube is leuk en het is een welkome afwisseling in de les. Evelien Hoekman, economiedocente aan de Van der Capellen Scholengemeenschap in Zwolle, heeft in een Prezi geschikte video’s voor verschillende vakken bij elkaar gezet. Een selectie waarmee u uw eigen verzameling kunt beginnen of aan kunt vullen.

Docenten
9 van de 10 leerlingen vindt de manier waarop docenten met leerlingen omgaan prima. Over de vakkennis van docenten zijn leerlingen dan ook enthousiast. Maar over de wijze waarop docenten motiveren zijn niet alle leerlingen tevreden: 1 op de 6 leerlingen vindt namelijk dat leraren hen beter zouden kunnen motiveren. Maar wat draagt nu precies bij aan de motivatie van leerlingen? Het Ruud de Moor Centrum (RdMC) heeft hier in 2011 studie naar gedaan, omdat bleek dat veel docenten op zoek zijn naar handreikingen om leerlingen beter te motiveren. Naar aanleiding van deze studie heeft het RdMC een aantal handreikingen geformuleerd (pag. 51). Het is aan de docent om deze handreiking op de juiste maat te snijden. Lees voor meer informatie ook de ‘Zomerreeks Motivatie’ op Onderwijs van Morgen.

Leerling
Ook over de moeilijkheidsgraad van het vmbo-onderwijs zijn de leerlingen nog niet helemaal tevreden. Bijna 70 procent vindt het vmbo niet moeilijk. Als aanbeveling stellen de leerlingen voor om bij een aantal vakken niveaugroepen in te delen. Zo kan er een verschil worden gemaakt tussen de leerlingen die wat extra begeleiding kunnen gebruiken en zij die extra uitdaging nodig hebben. Het flipping the classroom-concept kan het werken in groepjes mogelijk maken: leerlingen nemen thuis de uitleg van de lesstof tot zich, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal juist als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen of in groepjes werken. Ook hier staan video en digitale toepassingen centraal, dus bij gebruik van dit concept bent u tevens bezig met ICT. Thuis en in de klas.

Bekijk voor meer beoordelingen en aanbevelingen het gehele rapport. Kunt u zich als vmbo-docent vinden in dit rapport? Of zijn er een aantal punten die volgens u niet helemaal kloppen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier en deel uw ervaringen met elkaar.

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5955 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Menno van Halem - Ik onderschrijf de rapportcijfers volledig. Ik begeleid dagelijks docenten die werkzaam zijn in het VMBO en zie soms de handelingsverlegenheid. Met name op het gebied van motivatie is veel winst te boeken. Het handelen van de docent is daar een bepalende factor. Op basis van de bevindingen uit het rapport van het RdmC adviseer ik docenten hoe ze hun leerlingen beter kunnen motiveren. Motivatie is een opbrengst is mijn motto.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Janita Seinstra - Presentatie boek onderwijshelden tijdens het Permanentbetafestival op zaterdag 13 september in de Drentse bossen. 
Lees verder  arrow

Erik Burgerhout - "Gewoon" bij het opnemen van de absentie goed in je opnemen welk gezicht hoort... 
Lees verder  arrow

De digitale docent - Kijk ook eens naar: www.dedigitaledocent.net Dat is pas makkelijk, voor leerlingen en docenten. 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
5 tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren
De droom van iedere docent is een klas vol gemotiveerde leerlingen. Helaas is de praktijk weerbarsti
Lees verder arrow
Tips: goed voorbereid het nieuwe schooljaar in
Voor sommige docenten duurt het nog even maar anderen staan op het punt weer te beginnen: het nieuwe
Lees verder arrow
Nieuw jaar, nieuwe gezichten: elkaar leren kennen
In het Noorden zijn de scholen al begonnen en Midden- en Zuid-Nederland volgen de komende weken. Lee
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
46%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
4%
Geen van allen
 
11%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.