Home Artikelen

Edmodo: de 'Facebook' voor het onderwijs

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 3 april 2012, 13:07

Er zijn heel wat docenten die graag sociale media willen gebruiken in de klas. Omdat er zoveel keus is, kan dat in het begin nogal ontmoedigend zijn. Docenten weten niet waar ze moeten beginnen en welke toepassingen ‘veilig’ zijn voor hun leerlingen én voor henzelf. Voor die docenten zou Edmodo weleens een eerste stap in de goede richting kunnen zijn.

Wat is Edmodo?
Edmodo is een online community, speciaal ontwikkeld voor gebruik in het onderwijs. Er komt dan ook geen reclame of andere onwenselijke communicatie voorbij en u werkt in een veilige omgeving. Je zou kunnen stellen dat het een kruising is tussen Facebook en de elektronische leeromgeving. Het enige grote verschil zit ‘m in het feit dat Edmodo echt gericht is op besloten groepen. En die groepen maakt u als docent gemakkelijk zelf aan. Ook komen u en uw leerlingen niet in contact met elkaars privéaccounts: Edmodo werkt uitsluitend met educatieve accounts.

Groepen
Als u voor iedere klas een aparte groep aanmaakt, kunt u via het algemene dashboard kiezen voor welke groep (dus voor welke klas) u een boodschap plaatst. Naast het plaatsen van ‘gewone’ berichten of opmerkingen kunt u ook opdrachten, quizzen en polls op de groepspagina plaatsen. Bij het plaatsen van opdrachten wordt het bericht zelfs voorzien van een upload-button en een uiterlijke inleverdatum. Het systeem legt vervolgens automatisch vast wie de opdracht tijdig heeft ingeleverd en wie niet. De beoordelingen van deze opdrachten kunt u vervolgens opslaan in het puntenboek. Wel moet u een docentenaccount aanmaken en uw leerlingen (met een speciale code) uitnodigen voor een leerlingenaccount. Ook kunnen ouders een vereenvoudigde account aanmaken of een rss-feed gebruiken om hun kinderen te volgen.

Een aantal andere belangrijke functies van Edmodo zijn:

  • Bibliotheek: hier kunt u alle hand-outs, readers en andere bestanden voor uw leerlingen opslaan. Of natuurlijk gewoon een database voor uzelf aanmaken.
  • De (gratis) app van deze webapplicatie voor de iPhone en voor Android
  • Integratie Google Docs: U kunt Google Docs synchroniseren met Edmodo. Zo kunnen u én uw leerlingen gewoon vanuit Edmodo samen aan een document werken.
  • Communities waar alleen docenten toegang tot hebben. Zo kunt u vragen stellen over het gebruik van Edmodo of ICT in het algemeen zonder dat uw leerlingen mee kunnen lezen.
  • In de toekomst geïntegreerde onderwijs-apps gebruiken ter ondersteuning van uw les. Naar verwachting zullen deze het komende schooljaar beschikbaar zijn.

Gamification-element
Ook speelt Edmodo in op de ontwikkeling van gamification binnen het onderwijs. Uw leerlingen kunnen namelijk, net als bij Foursquare, badges verdienen: dit zijn een soort digitale buttons waar een prestatie of waardering uit blijkt. Als u als docent bijvoorbeeld vindt dat een leerling een erg goede vraag stelt, dan kunt u hem of haar een ‘good question badge’ geven. Deze badges zijn en blijven zichtbaar op de profielpagina’s van uw leerlingen. Onderzoek wijst namelijk uit dat het ‘verzamelen’ van deze badges competitief - en dus motiverend - werkt. Het is overigens ook mogelijk om zelf badges te maken en die vervolgens te delen met uw collega’s.

Heeft u al een account op Edmodo of bent u er misschien zelfs al actief mee aan de slag? Onderwijs van morgen is erg benieuwd naar uw mening en ervaring!

Opmerking: De meeste hyperlinks verwijzen u door naar de startpagina. Dit komt doordat het vereist is om ingelogd te zijn op de website alvorens u de begeleidende content kunt bekijken. U dient dus eerst een account aan te maken om de hulppagina's te kunnen openen.

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 11939 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

Harold - Het is niet verantwoord om kinderen met dergelijke tooling om te laten gaan. Het bedrijf is Amerikaans, de server staan op Amerikaans grondgebied wat inhoud dat het Nederlandse recht hier niet van toepassing is. Het programma slaat een enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens op en verkoopt/deelt deze met partners. Kinderen hebben nog niet het vermogen om de risico's hiervan in te schatten. Scholen die deze tooling gebruiken vind ik onvoldoende betrokken bij de belangen van het kind. Dit zelfde geld voor het gebruik van facebook, immers wordt er niet voor niks een leeftijd grens gesteld. Advies aan scholen; het idee is leuk, maar hou een dergelijk tool of applicatie alleen intern binnen het school netwerk beschikbaar, denk niet in je eigen belang maar denk in het belang van het kind.

Harald van Brederode - Ik zet sinds kort Edmodo in voor mijn groep 7 in de basisschool. Ik gebruik het voor: - de maandagochtend kring. Zo komt iedereen aan het woord. - Ik heb een extra leerling toegevoegd waarop alle kinderen kunnen inloggen. Onder deze naam kunnen kinderen annoniem complimenjtjes geven - Ik heb een Engelse leerling (ik zelf) toegevoegd. Daar mogen ze alleen in het Engels op antwoorden. De kinderen vinden het leuk om via Edmodo op opdrachten te reageren. Zowel de Quizz, poll als Word opdrachten -Het is een handige plek om documenten voor de kinderen te plaatsen zoals handleidingen voor werkstukken en opdrachten. De kinderen vinden het leuk om badges te verdienen. De agenda is helemaal top. Zo kunnen de kinderen en hun ouders zien wanneer er activiteiten zijn. Ook individuele agenda itemes zoals spreekbeurten staan er in. Ik ga er komend schooljaar nog actiever mee aan de slag. helemaal top.

Vief - Ben edmodo aan het onderzoeken en denk dat het voor mij niet gaat werken. Leerlingen zitten namelijk op facebook en twitter. Binnen facebook is het heel goed mogelijk om besloten groepen te maken waarbij de leerlingen in alle bescherming met elkaar kunnen communiceren. Ik heb zelf een docenten facebook gemaakt en laat het bij de leerlingen of ze vrienden willen worden. Ze kunnen lid worden van de groep zonder vrienden met mij te zijn...daarnaast werkt voor mij de koppeling tussen facebook en twitter erg goed... Maak gebruik van de social netwerk waar leerlingen al gebruik van maken...

Riaan lous - Ik heb inderdaad wat ervaringen met Edmodo. Ook in het hoger onderwijs is het een prima tool om onderwijs te structureren en vervolgens de lerenden de ruimte te geven steeds in interactie te zijn. Zelf plan ik de activiteiten voor de studenten in, zorg ervoor dat studenten in de opdrachten elkaar feedback geven en heb ik zicht op het leerproces. Ook Het inzetten van quizzes is een echte aanrader. Mijn ervaringen met Edmodo zijn te lezen op m'n weblog: riaanlous.wordpress.com. Klik vervolgens door op de tag 'edmodo'. Riaan Lous. (op twitter @riaanlous)

REAGEER

img
Edmodo startscherm

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met... 
Lees verder  arrow

Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips,... 
Lees verder  arrow

Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter. 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
35%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%