Home » Denken of doen: de serialistische leerstijl

Denken of doen: de serialistische leerstijl

Waarom zijn sommige leerlingen dol op rijtjes? En waarom kunnen andere leerlingen hier helemaal niets mee? Waarom hebben sommige leerlingen geen enkel probleem met het doornemen van 100 pagina’s leerstof? En verdrinken andere leerlingen hierin? In de vorige aflevering hebben we in vogelvlucht gekeken naar twee tegengestelde leerstijlen: de serialistische en holistische leerstijl. In deze aflevering zoomen we in op de serialistische leerstijl. Aan de orde komen kenmerken van deze leerlingen, voorkeursstrategieën én een studieadvies.

Onderzoek onder studenten (Van Rijswijk en Vermunt) geeft een goed beeld van deze leerstijl. Studenten en leerlingen met een serialistische aanpak bestuderen de studiestof stapsgewijs, punt voor punt, leereenheid voor leereenheid. Dit gebeurt grondig met veel oog voor detail. Eén voor één worden afgeronde stukjes, de afzonderlijke onderdelen, de opeenvolgende stappen van een theorie of leereenheid geanalyseerd. De leerlingen besteden echter weinig aandacht aan de relaties tussen de onderdelen, die dan ook gescheiden van elkaar worden bestudeerd. De aandacht is vooral gericht op feitelijke informatie: details, begrippen, definities, rijtjes met kenmerken. Ze proberen zoveel mogelijk van deze informatie te onthouden. De studie-activiteiten die hiervoor het meest worden gebruikt zijn het herhalen en memoriseren van de studiestof (zie bijlage). De serialistische leerstijl is dus de leerstijl van de stapsgewijze verwerking.

De serialistische leerstijlen heeft zeker voordelen. Leerlingen zijn over het algemeen goed in het opdelen van de leerstof in onderdelen en het maken van samenvattingen. Maar leerlingen kunnen hier ook in doorschieten. We spreken dan van een leerpathologie (zie bijlage). Leerlingen kunnen verliezen in de details en komen daarom niet door de stof heen. Ook is het mogelijk om bepaalde persoonskenmerken te koppelen aan leerlingen met een serialistische leerstijl. Zo kun je over het algemeen – er zijn natuurlijk uitzonderingen – zeggen dat deze leerlingen wat introverter zijn dan leerlingen met een holistische leerstijl (zie bijlage).

Deze beschrijving zal veel docenten niet onbekend voorkomen. Maar wat kunnen we met deze informatie over leerstijlen? Docenten moeten de positieve aspecten van de leerstijl zeker benadrukken. Om leerlingen te waarschuwen voor de negatieve aspecten van de serialistische leerstijl kunnen docenten de volgende adviezen geven:

Bedenk dat van buiten leren niet de enige of meest aangewezen manier is om de leerstof goed te onthouden

Leer alleen dingen uit het hoofd als het echt nodig is. Het “erin stampen” van onsamenhangende feiten leidt gemakkelijk tot vergeten.

Analyseren is een belangrijke studieactiviteit maar vergeet niet na het ontbinden van de leerstof deze weer met elkaar te verbinden.

Het belangrijkste advies is: verdrink niet in de details en houd voldoende overzicht over de leerstof!

 

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.