Home Artikelen

De taalvriendelijke school

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | dinsdag 26 juni 2012, 09:52
Franse-Grammatica.JPG

Om het onderwijs taalvriendelijker te maken moeten we meer verschillende talen aanbieden, de klassen kleiner maken en de vreemde talen ook inzetten bij andere vakken. Dit is een aantal van de aanbevelingen uit het rapport van de European Survey on Language Competences: een groot onderzoek naar de vaardigheden van leerlingen in vreemde talen, in veertien Europese landen.

Of het een haalbaar streven is om meer verschillende talen aan te bieden of de klassen kleiner te maken in deze tijden van bezuiniging daar valt over te twisten. Toch is een aantal aanbevelingen uit het onderzoek direct te vertalen naar uw dagelijkse lespraktijk. U krijgt een paar suggesties. Ze zijn direct toepasbaar en niet per definitie kostbaar:

Spreken in de doeltaal
Een docent die consequent de doeltaal tijdens de lessen spreekt, behaalt betere resultaten. Waarom doen de meeste docenten dat dan toch mondjesmaat? Veelgehoorde argumenten zijn ‘als ik de Franse grammatica in het Frans uitleg, begrijpt geen leerling het’ of ‘ik begin het schooljaar altijd helemaal in het Duits, maar het is zo moeilijk vol te houden’.

Overlap tussen de talen benadrukken
Een school die zorgt dat er voor de leerlingen één benadering is voor talenonderwijs, en waar leerlingen de overeenkomsten tussen de talen benadrukt zien in plaats van de verschillen, helpt leerlingen bij het leren van vreemde talen. Als elke docent het belangrijk vindt de leerlingen te helpen dan moet overleg tussen de verschillende talensecties toch mogelijk zijn?

Gebruik van het ERK en een taalportfolio
In de meeste landen is het gebruik van het ERK verplicht of aanbevolen. Het grootste deel van de docenten heeft een opleiding gehad in het gebruik van het ERK en een taalportfolio. Toch gebruikt minder dan 25% van de Europese docenten een taalportfolio daadwerkelijk in de lessen. Wat houdt u tegen daar volgend  schooljaar mee te starten?

Gebruik van ict in de lessen
De onderzochte docenten gebruiken ict voornamelijk voor het invoeren van cijfers, het controleren van huiswerk en andere adminstratieve taken. Er wordt nog heel weinig gebruik gemaakt van online woordenboeken, online nieuwsberichten of het tonen van filmpjes in de doeltaal. Mocht u in de vakantie toch aan het zwembad zitten met een Ipad, bewaar dan de links naar de voor leerlingen leuke filmpjes.

Ik hoop dat u iets aan bovenstaande suggesties heeft. Heeft u zelf ook al goede  voornemens om uw lessen taalvriendelijker te maken?

Dorien Hodzelmans – Uitgever Frans

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 6257 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Joek van Montfort - Van 12 tot 15 augustus vindt in Amsterdam een conferentie scratch2015ams.org plaats. Scratch staat zowel... 
Lees verder  arrow

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report:
Lees verder arrow
Orde in de klas vanaf de eerste dag schooldag
Ordeproblemen: iedere leraar heeft er weleens last van. Voor de ene leraar gaat het over een gevoel
Lees verder arrow
De beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar: deel 1
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere events die vo
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
77%
Nee, geen goed plan
 
23%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.