Home Artikelen

Aardrijkskunde leren met een liedje

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Natuur | woensdag 1 mei 2013, 13:59
g0032

Daar sta je dan, docent. De les die je wist dat zou komen is eindelijk hier. Er staat moeilijke stof op het programma. Maar je wilt dat leerlingen de stof begrijpen en de essentie onthouden. Of liever nog kunnen dromen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Je zou de  lesstof eens in een lied kunnen verpakken.

 

Leren met muziek

Een gek idee? Valt wel mee. Zelfs de theorie van de continentale drift kun je muzikaal overbrengen. Op deze blog zijn andere voorbeelden gepubliceerd. Ook vanuit de theorie van de meervoudige intelligentie is er op Onderwijs van Morgen al over leren met muziek geschreven.

Wijsjes

Onlangs was ik te gast bij Norbert Hugenholtz, docent aardrijkskunde op het Libanon Lyceum in Rotterdam. In zijn lessen besteedt hij extra aandacht aan de geografische regels en wetmatigheden. Hij laat zijn leerlingen geografische regels formuleren en zorgt ervoor dat de regels op gezette tijden worden herhaald. Daarbij maakt hij gebruik van korte, zelf gecomponeerde wijsjes.

Allemaal uit volle borst

Wanneer de aandacht in de klas dreigt te verslappen, draait Hugenholtz de volumeknop open. Via de boxen in zijn lokaal wordt een wijsje afgespeeld. ‘Hoe hoger de breedte, hoe kouder het is,’ zingt de docent. Leerlingen zingen uit volle borst mee. Als een paar leerlingen verzaken, speelt Hugenholtz het wijsje gewoon nog een keer af. Net zo lang tot de hele klas enthousiast mee brult. Vermoedelijk zullen deze leerlingen de relatie tussen breedteligging en de temperatuur op aarde nooit meer vergeten.

Ik ben benieuwd of deze werkwijze door meer docenten wordt toegepast. Verpakt u de lesstof weleens in een lied?

 

Falco Zwinkels - uitgever aardrijkskunde

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4324 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

Dick Spaans - Leuk om mee te zingen. Bij wiskunde hebben we de grafiekensong. Te vinden op youtube. Tekst nog even printen en klaar = kees

Sylvia Bakker - Een drill oefening in deze vorm is al echt heel Lang bekend. Nog aan te passen met volume laag om begrippen en woorden te repeteren, gatenteksten op muziek etc. Het slaat niet aan bij elke doelgroep maar zorgt voor automatiseren, verbetering uitspraak of afwisseling(aandacht)

Jurgen - Ik pakte in groep 4 vaak de gitaar en maakte een liedje van de keersommen. Op deze manier moest je de sommen wel automatiseren, anders kon je niet mee in het tempo.

Karin - Hier gaat het om 'stampen'. Ik gebruikte vroeger altijd ' 9 Over de muur. Relatie oost west, reclame etc. Bananenboatsong bij geschiedenis bv Gaat meer over de beleving (emotie) dan SWV automatiseren van regels.

M - Heel leuk, alleen de liedjes zijn lastig online te vinden, hoe kom ik daaraan?!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Bugrods - Is dit een wedstrijdje wie het meeste moeilijke woorden kent ofzo....? Mooi project en erg leuke... 
Lees verder  arrow

R. Vermulst  - Innovatie dient geen doel opzich te zijn, het moet geen 'hype' worden. Afhankelijk van het... 
Lees verder  arrow

Pierre - Helemaal eens met Bas en Onno. I 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Escalatieladders en hoestbuien
Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze di
Lees verder arrow
Onderwijstips maart 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
4x wetenschappelijk over games in het onderwijs
Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
100%
Nee, geen goed plan
 
0%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.