Zonder Cash ben je nergens

1

Geld is leuk, maar goed met geld om kunnen gaan is nog leuker. Centiq, Wijzer in geldzaken wil dit duidelijk maken met de nieuwe jongerencampagne ‘Zonder Cash ben je nergens.’ Cash, een zwart poppetje met een hoofd in de vorm van een muntje, leert jongeren op een slimme manier met hun geld omgaan. Zoals Centiq zelf zegt: “Cash vertelt jongeren niet dat ze bijvoorbeeld moeten gaan werken naast school, maar wel hoeveel dat kan opleveren.”

Een derde van de jongeren vertoont risicovol financieel gedrag. Vooral de mobiele telefoon blijkt een valkuil te zijn. Uit een enquête op Hyves waar bijna 1700 jongeren van 12 tot 19 jaar aan deelnamen blijkt namelijk dat slechts 27% van de jongeren zijn of haar mobiele telefoonkosten in de hand heeft. Bijna de helft gaat wel eens over de maandelijkse belbundel heen en een derde gaat daar veel te ver overheen. Ouders spelen hierbij een belangrijke rol, aangezien bijna de helft de kosten van de mobiele telefoon van hun kind voor zijn of haar rekening neemt. Hierdoor hebben jongeren niet goed zicht op wat ze per maand verbruiken aan telefoonkosten.

Prinses Máxima gaf op 10 maart het startsein voor de campagne. Het startthema is mobiel bellen. Rondom dit thema kunnen jongeren de CashBattle spelen, waar ze beltegoed kunnen winnen, en op de CashCulator Mobiel hun belprofiel kunnen bepalen. Deze games en tools zijn in samenwerking met de Consumentenbond en het Nibud ontwikkeld. De campagne is de komende tijd te zien op TMF en Hyves.

Gaat deze nieuwe campagne om jongeren financieel slim te maken werken? Er bestaan meerdere initiatieven om jongeren financieel wijzer te maken. Trendport berichtte al eerder over het initiatief Schuldenvrij, dat jongeren helpt overzichtelijk hun inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten om schulden te voorkomen. ‘Zonder Cash ben je nergens’ richt zich meer op het slimmer omgaan met geld.

TMF zond al eerder het programma Wat te doen voor je poen uit, waarin de presentatoren op zoek gingen naar de leukste en handigste manieren om wat bij te verdienen. Dit programma bestaat al een tijdje, maar is interessant om te illustreren dat er al redelijk wat initiatieven op het gebied van jongeren en geld bestaan.

Meer informatie over jonegern en geld is te vinden in het Nibud Scholierenonderzoek 2008-2009.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here