Home » Werken volgens Generatie Y

Werken volgens Generatie Y

U heeft de termen vast wel een keer gehoord: Generatie X, Generatie Y, Generatie Z (ofwel de Net Generation). Generatie Y zijn de 18- tot 24-jarigen. En Generatie X is nu 35 tot 45 jaar.

Onlangs moest ik me verdiepen in Generatie Y en in hoeverre zij zich onderscheiden van Generatie X als het gaat om werk. Het onderscheid is er wel degelijk, zelfs zo groot dat ik onlangs werd geïnterviewd door de Kamer van Koophandel omdat wij in ons bedrijf alleen maar met jongeren te maken hebben. Mij werd de vraag gesteld hoe wij hier mee omgaan: met te laat komen, grote mond tegen de baas, continu kritisch blijven en het privé-leven net zo belangrijk te vinden als werk. Simpel: duidelijke afspraken maken.

Werk-privé
Volgens een artikel op ManagersOnline.nl van 8 oktober jl. wil 31% van de Nederlandse studenten het liefst vier dagen in de week werken. Generatie Y hecht veel waarde aan privé. Tijd is voor hen luxe. Ze willen hard werken, maar hun leven moet in balans zijn en de culturele ‘fit’ is erg belangrijk. Volgens Harvard Business Review (2009) geeft 48% van de jongeren aan de voorkeur te hebben voor werken in kleinere bedrijven. Ze krijgen daar meer ruimte om hun stempel te zetten en vinden een vriendennetwerk op de werkvloer.  Overigens zitten we met onze werk/privé-balans wereldwijd in de middenmoot. India hecht er het minst waarde aan, Canada het meest.

Baan kiezen
Belangrijk bij de keuze van een baan is ook wat je vrienden en familie ervan vinden. Generatie Y hecht veel waarde aan de mening van anderen en heeft het gevoel keuzes ook te moeten rechtvaardigen. Het oriënteren begint – volgens onderzoek De Nieuwe Lichting 2010 – dan ook voornamelijk binnen het eigen netwerk (48,7%) en natuurlijk via Google (41%). Zoekmachines zijn ook bij dit oriëntatieproces niet meer weg te denken. Maar ook Facebook is belangrijk; het produceert vandaag de dag meer zoekresultaten dan Google.

Uitdaging
Uitdaging en afwisseling scoren hoog. Volgens een onderzoek van Harvard Business Review vindt het merendeel van Generatie Y werken met hoogkwalitatieve collega’s net zo belangrijk als het krijgen van een bonus. Wereldwijd gezien hangen we overigens onderaan de lijst als het gaat om “het gevoel dat je een groter goed nastreeft”. Wederom staat Canada hierin bovenaan, de Duitsers scoren het laagst.

Blackberry
Hoe Generatie Y verschilt van X komt mooi naar voren in een onderzoek van de Research Center for Leadership in Action. Generatie Y koppelt de volgende waarden aan zichzelf: global, passion, collaboration, technology, tolerance, relationship, nuance. Verder vinden ze de connectie met anderen erg belangrijk. Termen als: reinventing ways to connect, media, mobile en speed maar ook bijvoorbeeld Blackberry komen naar voren. Zoals u weet kunnen Blackberry-gebruikers gratis met elkaar te sms’en en chatten (de zogenaamde PING) en daarom zweert de jongere generatie bij dit mobiele merk.

Obama
Generatie X noemt heel andere termen: working hard, efficiency, multi-tasking, adaptable, caretakers, risk-takers en open-mindedness spelen een cruciale rol. Naast bijvoorbeeld Obama, school en education. Waar het de jongeren dus vooral gaat om de connectie, het samenwerken en de verschillende vormen van media, vindt de oudere generatie vooral hard je best doen, blijven leren en de toekomst (van Obama) belangrijk. Maar goed, zij zitten dan ook in een andere levensfase.

Wilt u zelf nagaan wat voor waarden bij uw generatie horen, kijk dan hier.

 

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.