Wat voor type docent ben jij?

0


Waarom kiezen leraren voor een carrière in het onderwijs? En wat zorgt ervoor dat ze het onderwijs niet verlaten? Die vragen staan centraal in ‘Why Teach?’, een gezamenlijk onderzoek van denktank LKMco en Pearson. Middels een analyse van de onderzoekresultaten, hebben de onderzoekers vier typen docenten geïdentificeerd op basis van hun motivatie: idealisten, gematigden, beoefenaars en rationalisten. Wat voor type docent ben jij?

Met de uitkomsten van het onderzoek willen de initiatiefnemers bijdragen aan een oplossing voor het dreigende lerarentekort en de toenemende uitstroom. Loic Menzies (directeur LKMco): “With an upcoming increase in the school age population and statistics showing that rising workloads are driving teachers away from the profession, it is crucial to understand what will attract teacher to, and keep them in, the profession.” Volgens de onderzoekers moeten met name beleidsmakers zich realiseren dat de beroepsgroep niet homogeen is. Het identificeren van verschillende – elkaar in meer of mindere mate overlappende – typen leraren is volgens hen relevant om beleidsmakers, pedagogen en schoolleiders meer inzicht te verschaffen in de samenstelling van en de verschillen binnen het personeelsbestand.

De bevindingen in het onderzoek zijn tot stand gekomen middels een enquête onder meer dan 1.000 leraren in het Verenigd Koninkrijk, gesprekken met focusgroepen, interviews met meer dan 40 leerkrachten en schoolleiders en een internationaal literatuuronderzoek over het onderwerp. Lees hier verder over de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek en download hier het gehele onderzoeksrapport.

Vier typen docenten


1. Idealisten
Idealisten worden leraar omdat ze een verschil willen maken voor de leerling, de gemeenschap en de samenleving. Die sociale missie is de drijvende kracht achter hun werk in het onderwijs. Deze groep leraren stelt goed te zijn in lesgeven, al is dat voor hen secundair aan de wens om de wereld te verbeteren. De idealisten komen uit verschillende demografische groepen, al is de meerderheid in deze groep wat jonger van leeftijd. Ze zijn toegewijd aan het onderwijs en zouden werk in het onderwijs ook aanbevelen aan anderen. Binnen deze groep zijn leraren niet snel geneigd het onderwijs te verlaten.

2. Gematigden
Gematigde leraren zijn te herkennen aan hun niet-extreme standpunten, al betekent dat niet dat ze onverschillig of zelfs apathisch zijn als het gaat over onderwijs. Integendeel zelfs. Ze zijn neutraal, open-minded en flexibel. Ook werken ze hard en genieten ze van hun werk. Ze houden van hun vak en het werken met leerlingen, maar zijn niet gedreven om de absolute top te bereiken. Over het algemeen zijn gematigde leraren blij met de dingen zoals ze zijn of zullen zijn. Deze groep bestaat eveneens uit jonge mensen, die in eerste instantie misschien niet altijd leraar hebben willen worden. Toch hebben ze zichzelf in het vak gevonden. Het is dan ook waarschijnlijk dat deze gematigde leraren in het onderwijs willen blijven werken.

3. Beoefenaars
Deze groep, de beoefenaars, bestaat uit mensen die altijd al leraar wilden worden. Ze houden van hun vak, van het werken met kinderen en van een schoolse omgeving. Ze zijn erg bezig met onderwijs en opvoeding en willen graag goed zijn en beter worden in wat ze doen. Vaak zijn het afdelings- of schoolleiders en ze werken vaker in het primair- dan in het voortgezet onderwijs. Deze groep bestaat voor een groot deel uit vrouwen. De beoefenaars zouden lesgeven aan iedereen aanbevelen. Bij deze groep ligt het ’t meest voor de hand dat ze in het onderwijs blijven werken. ‘De beoefenaars’ zijn dan ook de meest gedreven leraren.

4. Rationalisten
De rationalisten zijn mensen die pragmatisch hebben gekozen voor een beroep als leraar. Na het afwegen van de voor- en nadelen, zijn ze tot de conclusie gekomen dat het onderwijs best wel iets voor hen is. Rationele leraren maken bewuste keuzes over waar ze lesgeven en welke rollen ze op zich nemen. Het werk is voor rationalisten niet automatisch belangrijker dan de andere aspecten in het leven. Deze leraren halen niet zoveel voldoening uit lesgeven als de andere groepen en ze zijn soms lichtelijk gefrustreerd over het onderwijs. De kans dat rationalisten een baan in het onderwijs aanbevelen is dan ook een stuk kleiner. In deze groep vind je leraren die twijfelen over het beroep en spelen met de gedachte om het onderwijs te verlaten. Als ze opnieuw een keuze zouden mogen maken, dan zouden ze voor iets anders dan het vak van leraar zijn gegaan.


Doe de test!

De bevindingen in het ‘Why Teach?’-rapport zijn gebaseerd op een reeks vragen, gesteld aan meer dan 1.000 leraren in alle lagen van het onderwijs. Om meer te doen met de onderzoeksresultaten, hebben de onderzoekers een digitale quiz gemaakt waarmee u zelf kunt uitvinden wat voor type leraar u zelf bent. Erg serieus is het natuurlijk niet, maar daardoor niet minder leuk. “We do realise it’s impossible to analyse a lifetime’s teaching with only ten questions, but we hope you might enjoy taking part in this quick quiz!” Klik hier om verder te gaan met de quiz.


Heeft u de test gedaan? Herkent u zich in de uitkomsten? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here