Wat is de rol en het doel van onderwijs?

3


Welke vakken en (sociale) vaardigheden moeten leerlingen nu leren om in de toekomst goed te functioneren in het werkveld en in hun persoonlijke leven? Met die vraag is het Platform Onderwijs2032, onder leiding van Paul Schnabel, momenteel druk doende. Maar moeten we, om die vraag te kunnen beantwoorden, niet eerst tot overeenstemming komen over de onderliggende vraag: Wat is de rol en het doel van onderwijs?

Dat het huidige onderwijs niet op alle vlakken aansluit op de wereld van vandaag en morgen, daar is iedereen het grotendeels over eens. Maar hoe moet het dan wél? Wat is er nodig om in een snel veranderende wereld van punt A naar punt B te komen? Om daarover te kunnen nadenken, laat staan een antwoord te kunnen formuleren, is het volgens Seth Godin noodzakelijk om eerst stil te staan bij de vraag: What is school for? Of misschien wel: Waar wás het onderwijs voor? En hoe zijn we op dit punt beland?

Overeenstemming
Door over die vragen na te denken, maak je volgens Godin de weg vrij om het onderwijs van de toekomst vorm te geven vanuit de essentie: de rol en het doel van onderwijs. Overeenstemming is daarbij volgens hem van groot belang: “We are not going to make anything happen until we all agree about how we got here and where we are going.”

Fundamentele vraag
Wat is het doel van onderwijs?’ – een initiatief van Danaë Onderwijsinnovatie, Tasty Green Lifestyle Experience en Operation Education – stelt eveneens dat er veel wordt nagedacht over een mogelijke invulling van punt B: de invulling van het toekomstige onderwijs. En dat is goed, maar volgens de organisatie blijft één fundamentele vraag onderbelicht: Als je honderd jaar te leven hebt in een snel veranderende wereld – wat is dan de rol en het doel van onderwijs? In boekvorm én in een documentaire (in de maak, bekijk hier de trailer) geven honderd Nederlanders, uit alle lagen van de samenleving, antwoord op die vraag.

Zo stelt Rutger Bregman (docent en journalist bij De Correspondent) dat het onderwijs in de 21e eeuw niet alleen zal moeten voorbereiden op de arbeidsmarkt, maar in de eerste plaats op het leven. Volgens Bregman (in een artikel op De Correspondent) moet het debat dan ook meer gaan over waarden en idealen, minder over vaardigheden en didactiek. Een interessant uitgangspunt, maar de visie van Bregman is in dit geval één van de honderd opvattigen die de organisatie in kaart heeft gebracht. Momenteel zijn ze ook bezig om nog eens een miljoen antwoorden vanuit de Nederlandse samenleving te verzamelen. Het is goed om de heersende opvattingen in kaart te brengen, maar:

  • Hoe kom je dan vervolgens tot overeenstemming over de rol en het doel van onderwijs?
  • Welke elementen zijn daarbij van belang?
  • Of is het, om na te denken over de invulling van het curriculum, überhaupt wel nodig om tot overeenstemming te komen over het doel van onderwijs?


Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier

3 REACTIES

  1. Ieder kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, een recht dat vertaald is in de Leerplicht. Door op een professionele manier leerlingen van goede kennis te voorzien neemt de school een belangrijke taak op zich.

    Het onderscheid tussen onderwijs en opvoeding is niet meer zo scherp te maken als vroeger: kinderen leren steeds meer thuis en de taakverdeling tussen ouders en school is wat vager geworden. Los van de doelbereiking van het onderwijs (kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming) verwachten ouders van de school vooral kwalitatief goed onderwijs, naast het invullen van de identiteit.

    De school is er voor het kind en het doel van het onderwijs moet dus altijd zijn om het beste onderwijs te bieden en de meest optimale ontwikkeling voor elk kind te realiseren. De school biedt onderwijs en vorming om jongeren voor te bereiden op hun plaats in de samenleving. De onderwijsconcepten moeten er dan ook op gericht zijn leerlingen hun gaven en talenten te laten ontwikkelen en kwaliteitsverbetering dient hierin een continu proces te zijn.

    • Ik had het niet beter kunnen zeggen. Onze taak is ook om de docenten en leraressen soms hierbij een steuntje in de rug te geven. Ik neem soms wel een bloemetje mee voor de directrice van onze zoon hier op de basisschool in Amsterdam 🙂 Dat zorgt er ook weer voor dat zij gemotiveerd blijft

LAAT EEN REACTIE ACHTER