Onderwijs en maatschappij: samen zorgen voor meer kansengelijkheid
Interview met Maxe de Rijk, docent en mentor van een vmbo-kansklas.
Interview met Maxe de Rijk, docent en mentor van een vmbo-kansklas.
Heeft een leerling meer of minder kansen door categoraal onderwijs?
Laat je leerlingen kennismaken met de bouw- en infrasector.
Interview met directeur Guus Haelermans van het Reeshof College.
Mbo-studenten, die een studie hebben gekozen die niet bij ze past, vallen vaker uit. Het is daarom belangrijk om aan het einde van de vmbo-opleiding tijd te nemen voor het maken van de studiekeuze. Wat hebben de leerlingen daarvoor nodig en hoe kun je ze helpen? Het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) keek met vmbo’ers …
Het ministerie van OC&W gaat de komende jaren het vmbo-gl en vmbo-tl samenvoegen, zodat er vanaf 2024/2025 één nieuwe leerweg is. In deze nieuwe leerweg is meer aandacht voor loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) en voor praktijkonderwijs. De bedoeling is dat vmbo-leerlingen daarmee een betere keuze maken voor de overstap naar havo of mbo. Wat vinden …
Leren, waar doe je dat eigenlijk voor? Op CSG Ulbe van Houten in St. Annaparochie geloven ze in ‘show, don’t tell’. De school stuurt leerlingen de praktijk in én haalt de praktijk in huis. Dat gebeurt ‘coronaproof’. Dit artikel is eerder verschenen op voortgezetleren.nl. Voortgezet leren is een campagne van de VO-raad in samenwerking met …
‘Levensecht leren’ leidt leerlingen op voor hun toekomst Read More »
Geen boek, geen vak, geen toets en leren op je eigen tempo vanuit persoonlijke interesses. Doen leerlingen dan eigenlijk wel iets? ‘Jazeker’, zeggen de Agora-scholen die deze manier van lesgeven hebben omarmd. ‘Kinderen zijn van nature leergierig. De vraag is: hoe houd je dat zo?’. Daarover lees je meer in artikel over Agora-onderwijs. Leren op …
‘De coaches zien alles en kunnen leerlingen heel goed begeleiden’ Read More »
‘Schoolvakken zijn vervangen door onderzoek naar de wereld. Huiswerk, toetsen en methodes zijn er niet. Op Agora gaan leerlingen zelf de wereld ontdekken en kennis opdoen. Ieder maakt vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesse een persoonlijke leerroute’, schrijft het Montessori College uit Nijmegen op haar website. Een kennismaking met Agora-onderwijs. Stephan Haukes van het …
‘Voor gelijke kansen moet je leerlingen ongelijk behandelen’ Read More »
Wist je dat er wereldkampioenschappen voor beroepen bestaan? Tijdens WorldSkills 2019 in het Russische Kazan strijden ruim 1.600 jonge vakmensen in verschillende vakgebieden voor de titel beste vakman of -vrouw ter wereld. Nederland wordt dit jaar vertegenwoordigd door 29 nationaal mbo-kampioenen en één vmbo-leerling. Tijdens WorldSkills 2019 vinden er vakwedstrijden plaats in 56 beroepen. Team …
Worldskills 2019: wereldkampioenschappen voor beroepen Read More »
De taal van YouTube, de meest populaire hits en games en niet te vergeten Netflix: Engels is onder jongeren mateloos populair. Toch stagneerde de groei van het tweetalig onderwijs (tto) het afgelopen jaar. Alleen bij vmbo-opleidingen is een toename te zien in het aantal scholen met tweetalig onderwijsaanbod. Wat is de huidige stand van zaken? …
Vmbo-leerlingen zijn in een leerlinggerichte leeromgeving gemotiveerder om te leren dan in een docentgerichte leeromgeving. Leerlingen voelen zich dan competenter en ervaren meer vrijheid en verbinding met hun docent. Dit blijkt uit recent onderzoek van onderwijskundige Karin Smit. Je leest er meer over in dit artikel. Allereerst: in een leerlinggerichte leeromgeving stelt de docent zich …
Leerlinggerichte omgeving stimuleert motivatie vmbo-leerling Read More »
Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.