Bijzonder: een voorleeshond in de klas

Een hond die braaf luistert en aandachtig kijkt naar de plaatjes die je hem laat zien. Voor kinderen die lezen moeilijk of spannend vinden, maakt dit echt een verschil. Hoe kan de inzet van een hond kinderen zelfvertrouwen geven en het plezier in lezen vergroten? Daarover lees je meer in dit artikel. Dit artikel verscheen […]

Bekijk

Dyslexie: diagnose of onderwijsprobleem?

Sommige leerlingen hebben moeite met het aanleren van het schriftsysteem; zowel met lezen als met spelling. In veel gevallen is dat een kwestie van aanleg: de erfelijke gevoeligheid voor invloed van buitenaf op het aanleren van dergelijke vaardigheden, is dan kleiner dan nodig is om zonder extra inspanning mee te kunnen draaien in het onderwijs. […]

Bekijk

Taalfouten?

“De taalprestaties van Nederlandse leerlingen moeten omhoog”, zegt minister Marja van Bijsterveldt. Haar focus op Taal (en Rekenen, beide met een hoofdletter) krijgt geregeld alle aandacht van de media. Het motto? Terug naar de basis. Veel docenten Nederlands zijn het van harte met de minister eens. Zij ergeren zich aan het taalgebruik van hun leerlingen. […]

Bekijk

Google-generatie kan niet spellen

Taal is waarschijnlijk de eigenschap die de mens het wezenlijkst onderscheidt van andere diersoorten: ieder mens die onder enigszins normale omstandigheden opgroeit leert in de loop van zijn eerste levensjaren spelenderwijs een taal. Echter, na jaren van taalkundige voorspoed, lijkt het einde dan toch in zicht. Hoogleraren op universiteiten klagen er al langer over: veel […]

Bekijk