Zo ga je om met influencers

Leerlingen brengen veel tijd door op sociale media. Instagram en YouTube zijn twee van de populairste platforms onder jongeren. Dit zijn ook kanalen waarop influencers aanwezig zijn. Op welke manier beïnvloeden zij jongeren? En hoe kun je leerlingen helpen kritisch om te gaan met deze vorm van beïnvloeding? In 2019 hadden bijna alle jongeren (99,7%) […]

Bekijk

In 3 stappen een mediawijze leraar

Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn scholen verplicht om les te geven over mediawijsheid. Best spannend, want hoe weet je als leraar hoe het ervoor staat met jouw eigen mediawijsheid? Nog lang niet alle leraren zijn digitaal vaardig genoeg. Er komen dan ook heel wat competenties bij kijken. Twijfel jij aan je digitale vaardigheden? Zo word je […]

Bekijk

10 oplossingen voor een optimale digitale samenleving

Zonder vertrouwen in de digitale wereld haken mensen af, maar hoe realiseren we een digitale samenleving die gezond, weerbaar, eerlijk en inclusief is? Deze vraag stond centraal tijdens De Nationale DenkTank 2019. Gedurende vier maanden werkten jonge academici in vier teams aan een antwoord op deze vraag. De uitkomst? Tien oplossingen waarmee de Nationale DenkTank […]

Bekijk

‘Echt’ nepnieuws of nieuws met een propaganda-functie?

Sociale media maken het makkelijk om ‘fake news’ de wereld in te helpen. Het wordt ingezet om de publieke opinie te beïnvloeden. Om politieke redenen, of juist ingezet door de politiek als frame tegen de journalistiek. Alleen: je zou er ook weleens flink naast kunnen zitten wanneer je denkt te maken te hebben met nepnieuws. […]

Bekijk

Wat is het belang van mediawijsheid voor jouw klas?

Een nieuw decennium is aangebroken. Terugblikkend op wat er allemaal veranderd is in de wereld in de afgelopen tien jaar – denk aan de opmars van smartphones, sociale media en online games – kan het niet anders dat media ook komend decennium een omvangrijke rol spelen. Mediawijsheid wordt dan ook steeds belangrijker op school. In […]

Bekijk

#Wereldklasse: de meerwaarde van internationalisering in het mbo

Door toenemende internationalisering is het steeds lastiger om zonder kennis van de wereld te begrijpen wat er allemaal om je heen gebeurt: zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Om die reden maakt wil Nuffic met de nieuwe campagne #Wereldklasse de komende maanden mbo-scholen bewust maken van de meerwaarde van internationalisering. Tot voorheen was school […]

Bekijk

5x deze YouTube-kanalen moet je als docent kennen

Als je maar één online medium zou mogen kiezen om in het onderwijs te gebruiken, dan kies je waarschijnlijk voor YouTube. Inmiddels is het platform vijftien jaar oud en zijn de door de gebruikers gemaakte video’s niet meer weg te denken uit de dagelijkse lespraktijk. Dit zijn de kanalen waar wij als redactie van OVM […]

Bekijk

Jongerenonderzoek 2019: populariteit sociale media daalt

De populariteit van sociale media onder Nederlandse millennials en Generatie Z daalt. Waar ze voorheen veelvuldig gebruikmaakten van sociale media om lief en leed te delen met de buitenwereld, zijn jongeren tegenwoordig een stuk voorzichtiger als het gaat om het delen van (persoonlijke) informatie. Dit blijkt uit het Jongerenonderzoek 2019 van Wayne Parker Kent en […]

Bekijk

Laatste kans: Meld jouw klas snel nog aan voor landelijke wedstrijd MediaMasters

Morgen begint de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november). Meld je klas daarom vandaag nog aan voor MediaMasters: een serious game waarin kinderen uit groep 7 en 8 aan de slag gaan met de kansen en gevaren van (online) media. Door het spelen van de game, zowel klassikaal als thuis, bouwen leerlingen basiskennis […]

Bekijk

Internet en sociale media: de jongens versus de meisjes

Sociale netwerken zijn niet meer weg te denken uit het leven van onze leerlingen. Maar wat blijkt nu uit een onderzoek van het CBS? Meisjes maken tegenwoordig vaker gebruik van sociale netwerken dan jongens. Het gaat daarbij specifiek om Facebook en Instagram; bij andere online communicatievormen is er een nauwelijks verschil. Jongens gebruiken daarentegen weer […]

Bekijk

Emoji-leesplank met veel enthousiasme ontvangen

De missie van Maud Donga is om Nederland digitaal, emotioneel en visueel geletterd te maken. Dit doet ze door middel van een leesplank die je emoji-taal leert lezen. Het helpt leerlingen hun attitude en gevoelens ermee in kaart te brengen. Dit past bij gepersonaliseerd onderwijs, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. De […]

Bekijk

Sociale media als leermiddel: de OVM-gids

Mits goed toegepast juichen we het gebruik van sociale media als leermiddel van harte toe. Of het nu om een inhoudelijke toepassing gaat of om een van de vele manieren waarop sociale media het communiceren op afstand mogelijk maakt. In dit artikel zetten we een aantal concrete tips voor je op een rij! 1. De […]

Bekijk