Hybride Docent: een andere kijk op leraren

Eén op de vijf hoogopgeleide Nederlanders zegt voor de klas te willen staan als ze dat kunnen combineren met ander werk. Eén op de acht leraren in het voortgezet onderwijs werkt al hybride. Hybride werken kan de oplossing zijn voor het lerarentekort. Is het tijd om de hybride docent te omarmen? Lerarentekort? Omarm de hybride […]

Bekijk

Onderzoek: tijdsbesteding leraren po en vo

Veel leraren in het primair- en in het voortgezet onderwijs ervaren de werkdruk en de werkstress als te hoog. Maar waar gaat dan precies de meeste tijd in zitten? En waar loopt het soms zelfs spaak? Deze en meer vragen onderzocht de Radboud Universiteit Nijmegen in opdracht van de Algemene Onderwijsbond. Het onderzoeksrapport ‘Tijdsbesteding leraren […]

Bekijk

Synchrooncoaching: Wat is het en hoe werkt het?

Als leraar wil je iedere dag het beste uit jezelf halen, maar soms voel je dat het niet gaat zoals je zou willen. Of misschien wel dat je beter kunt. In dat geval kan een coach je helpen. Basisschoolleraar Gijs-Jan Bornebroek koos voor synchroon coaching. Hoe dat in zijn werk gaat? Dat lees je in […]

Bekijk

Hoe kun jij je als docent nog verder professionaliseren?

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren en docenten. Om succesvol en duurzaam te kunnen professionaliseren, zijn binnen de school verschillende randvoorwaarden nodig. Maar wat doe je als leraar of docent zelf om stappen te maken op het gebied van professionalisering? Professionaliseren is noodzakelijk om diverse redenen. Allereerst is het […]

Bekijk

Verkiezing beste schoolleider van NL

Goed leiderschap is essentieel voor goed onderwijs. Om die reden organiseert adviesbureau Dyade een verkiezing voor de beste schoolleider en schoolbestuurder van Nederland. Verdient uw schoolleider of leidinggevende het om in het zonnetje gezet te worden? Aarzel niet en nomineer hem of haar dan nu voor de verkiezing. Als docenten en leerkrachten optimaal worden ondersteund in […]

Bekijk

Staat van de Leraar 2016: slecht gesteld met professionalisering docenten

Het is niet al te best gesteld met de professionalisering van leraren, terwijl de leerbereidheid onder leraren juist ontzettend groot is. Dit blijkt uit de Staat van de Leraar 2016. Het rapport werd in april gepubliceerd en overhandigd aan beleidsmakers van het Ministerie van OCW. In dit artikel lees je de belangrijkste bevindingen. De Staat […]

Bekijk

Een goed begin: plan uw professionele ontwikkeling

Deze zomer publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Het thema van deze vijfde editie is professionele ontwikkeling. Wat doet u dit schooljaar in het kader van uw […]

Bekijk

Tip: de keynotes van Education on Air

Hoe kunnen we van leerlingen échte digitale leiders maken? Die vraag stond centraal tijdens Education On Air: een internationale, digitale tweedaagse conferentie van Google met maar liefst 53.000 deelnemers. Het evenement heeft inmiddels al plaatsgevonden, maar toch is het – met het oog op de omvangrijke programmering én de mogelijkheid om alles terug te kijken […]

Bekijk

De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 2

Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep […]

Bekijk

Registerleraar.nl: laat zien wat u waard bent

Registerleraar.nl is een initiatief van de Onderwijscoöperatie – een initiatief van, voor en door de leraar – om de kwaliteit van de leraar te waarborgen. Met een registratie in dit beroepsregister geeft u aan dat u zich professioneel blijft ontwikkelen. Het register bestaat inmiddels al een aantal jaar, maar heeft u zich al ingeschreven? Met […]

Bekijk

Haalt u al het meeste uit Twitter?

Voor veel docenten zijn sociale media een belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling. En Twitter, dat is onder hen misschien wel het populairste platform om op de hoogte te blijven van onderwijsontwikkelingen en praktijkvoorbeelden. Waar sommige docenten precies weten hoe ze Twitter kunnen gebruiken, blijft het voor anderen een platform waar ze ‘ooit eens’ een […]

Bekijk

Tips: goed voorbereid het nieuwe schooljaar in

Voor sommige docenten duurt het nog even maar anderen staan op het punt weer te beginnen: het nieuwe schooljaar. Nieuwe namen, nieuwe gezichten en voor veel docenten ook frissen voornemens en ideeën voor de lessen. De voorbereiding op het nieuwe schooljaar is voor iedere docent anders en dat is maar goed uit. Zo kunnen we […]

Bekijk