5 onmisbare onderwijsapps voor het nieuwe schooljaar

Wist je dat er al meer dan een half miljoen verschillende onderwijsapps zijn? De mogelijkheden zijn eindeloos. Dankzij apps kun je bijvoorbeeld makkelijk lessen en toetsen maken die op afstand te volgen zijn. Ideaal voor het komende schooljaar. Door onderwijsapps te gebruiken gaan leerlingen ook beter samenwerken, het nieuws beter begrijpen en makkelijker met elkaar …

5 onmisbare onderwijsapps voor het nieuwe schooljaar Read More »

Bekijk

Op naar een succesvol nieuw schooljaar: 9 tips voor schoolleiders

Goed schoolleiderschap gaat niet over hoeveel je bereikt in een schooljaar, maar over hoe je leerlingen groeien door de jaren heen. Gebruik de zomermaanden om daarop te reflecteren, vooruit te blikken en je strategie te bepalen om het nieuwe schooljaar tot een succes te maken. Docent William Sprankles geeft je 9 tips om dit goed …

Op naar een succesvol nieuw schooljaar: 9 tips voor schoolleiders Read More »

Bekijk

In gesprek met schoolleiders: geeft een gelukkige leraar beter onderwijs?

Het is duidelijk: gelukkige leraren blijven ook leraar. Maar wat is de impact van werkgeluk op onderwijskwaliteit? Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Wat is hun mening over de rol van werkgeluk in de kwaliteit van het onderwijs? …

In gesprek met schoolleiders: geeft een gelukkige leraar beter onderwijs? Read More »

Bekijk

Nieuwe Canon, nieuwe geschiedenisles?

Wat zouden we in ieder geval moeten weten over de Nederlandse geschiedenis? In juni is de nieuwe Canon gepresenteerd. Het idee was niet om ‘te schrappen’, maar vooral om te kijken ‘wat er nog ontbreekt’. Volgens commissievoorzitter James Kennedy is het doel van de herziene Canon ‘het bewustzijn over de gedeelde Nederlandse geschiedenis vergroten’. Wat …

Nieuwe Canon, nieuwe geschiedenisles? Read More »

Bekijk

Hoe geven schoolleiders richting aan professionals in het basisonderwijs

Er zijn veel scholen die géén last hebben van het lerarentekort. Leraren willen héél graag op die scholen werken en Klassewerkplek heeft ze gevonden. Wat die scholen met elkaar gemeen hebben is dat ze leraren zien als professionals die je vooral de ruimte moet geven. Maar hoe geven schoolleiders richting aan zo’n organisatie met zelfsturende …

Hoe geven schoolleiders richting aan professionals in het basisonderwijs Read More »

Bekijk

Zo bouw jij aan een nieuwsgierige klas

In het onderwijs beschouwen we nieuwsgierigheid steeds vaker als een superkracht. Ook in jouw klas leren leerlingen beter wanneer ze oprecht willen weten wat jij ze kunt vertellen. Deze leergierigheid ontstaat niet zomaar. Veiligheid en hechting vormen daarvoor de basis. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen in jouw klas hun nieuwsgierigheid met plezier kunnen tonen …

Zo bouw jij aan een nieuwsgierige klas Read More »

Bekijk