Probleemgedrag in kaart met gedragsfunctieanalyse

Leerlingen met emotionele problemen, ernstige ontwikkelingsstoornissen en diverse typen gedragsstoornissen hebben baat bij het hanteren van de zogenaamde gedragsfunctieanalyse, zo blijkt uit onderzoek uit de VS (Mitchell, 2015), waar deze vorm van analyse op scholen gebruikt wordt. Een gunstig neveneffect is dat de leerprestaties positief beïnvloed worden. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van …

Probleemgedrag in kaart met gedragsfunctieanalyse Read More »

Bekijk

5x een fijner klimaat in de klas

Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil vanuit huis de liefde voor onderwijs mee. Met een achtergrond in de sociologie en onderwijskunde werkte ze jaren als hbo-docent. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM. Deze keer zet Sanne 5 tips voor een fijner klimaat in de klas …

5x een fijner klimaat in de klas Read More »

Bekijk

Gastblog: practice what you preach

Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil de liefde voor onderwijs vanuit huis mee. Met een achtergrond in sociologie en onderwijskunde, werkte ze jaren als hbo-docent. Daar ontwikkelde ze een visie op nieuw onderwijs waarin de docent centraal staat. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM. Wanneer …

Gastblog: practice what you preach Read More »

Bekijk

Zo blik je terug op het schooljaar

Nog even en dan staat het einde van het schooljaar weer voor de deur. Heel wat scholen richten de laatste week voor de zomervakantie anders in dan de reguliere schoolweken. In dit artikel vind je activiteiten en spelletjes die geschikt zijn voor de laatste schoolweek. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van mei 2016 …

Zo blik je terug op het schooljaar Read More »

Bekijk

Pedagogisch klimaat op orde?

In dit artikel komen allereerst leerlingen aan het woord: hoe beoordelen zij het pedagogisch klimaat binnen hun scholen en welke tips hebben ze voor leerkrachten? Daarna wordt ingegaan op de inhoud van de basisondersteuning en gedragspreventie en aanbevelingen. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van januari 2016 en is oorspronkelijk geschreven door Peter de …

Pedagogisch klimaat op orde? Read More »

Bekijk

Veilig overstappen met eigenaarschap

Vroeg of laat verlaten kinderen de basisschool. Natuurlijk bij de overstap naar het voortgezet onderwijs, maar soms ook tussentijds. Bijvoorbeeld bij een verhuizing of bij de overstap van speciaal naar regulier onderwijs. Door kinderen steeds meer eigenaar te maken van hun leerproces, bereid ze goed voor op deze overstap. Dit artikel is afkomstig uit het …

Veilig overstappen met eigenaarschap Read More »

Bekijk