21st century skills voor docenten

Er is de afgelopen 25 jaar nogal wat veranderd in het onderwijs. Niet voor niks zijn 21st century skills belangrijk dan ooit, al gaat het dan vaak over de vaardigheden die jongeren nodig hebben om succesvol te zijn in de toekomst. Maar welke skills heb je als docent nodig om je in de 21e eeuw …

21st century skills voor docenten Read More »

Bekijk

Zo zet je een animatie doelbewust in

Een beeld – en dus ook een animatie – zegt meer dan duizend woorden. Alleen dat is al een goed argument om ter verduidelijking van de lesstof gebruik te maken van animaties. Al zijn er nog veel meer argumenten om ingewikkelde lesstof uit te leggen aan de hand getekende of geanimeerde video’s. Je leest er alles …

Zo zet je een animatie doelbewust in Read More »

Bekijk

Verlies laten spreken

Wanneer kinderen met verlies te maken krijgen, is het voor hen vaak lastig om onder woorden te brengen wat er speelt en wat hen raakt. Ze hebben ondersteuning nodig om zicht te krijgen op de situatie. Met Duplo- en Playmobilfiguren kun je traumatische gebeurtenissen inzichtelijk maken voor kinderen. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin …

Verlies laten spreken Read More »

Bekijk

Getting Things Done in het onderwijs

Lesgeven, nakijken, e-mailen, rapporteren, bellen, vergaderen… De agenda van een docent moet goed worden gemanaged. David Allen is de bedenker van Getting Things Done: een uitgebreide en beproefde methode om productief te werken. In dit artikel introduceren we Getting Things Done en geven we handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan. Getting …

Getting Things Done in het onderwijs Read More »

Bekijk

Kunst in de klas een kunst?

Kunst in de klas: een kleurensoep bij de kleuters, zebrafanten in groep vijf, of stempelen met je knie in groep 3. Is het simpel vermaak of leren kinderen ervan? Het belang van kunsteducatie in het po staat vaak ter discussie. Wat kan kunstonderwijs op de basisschool bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen? Van vingerverven tot …

Kunst in de klas een kunst? Read More »

Bekijk

Thematisch werken in de bovenbouw

Voor jonge kinderen is het heel normaal: thematisch werken. Vanaf groep 3 wordt het werken met thema’s losgelaten en worden vooral vakken gedoceerd, al kunnen thema’s juist in de bovenbouw verbanden leggen tussen verschillende vakken en competenties. Hoe geef je dat vorm? En welke rol speel je daarbij als leraar? Thematisch werken heeft de toekomst, …

Thematisch werken in de bovenbouw Read More »

Bekijk

Zo maak je stappen in digitalisering

In het onderwijs zijn de verschillen in mate van digitalisering enorm: waar sommige scholen al volledig digitaal werken, werken andere slechts af en toe in het computerlokaal. De Onderwijsraad wil dat scholen verder digitaliseren. Niet als doel op zich, maar vanuit een duidelijke visie. In dit artikel lees je waar je dan aan moet denken. …

Zo maak je stappen in digitalisering Read More »

Bekijk