Promotie: Het zelfgestuurd leren van leerlingen verbeteren

Van leerlingen in het voortgezet onderwijs wordt verwacht dat zij de vaardigheid ontwikkelen om hun eigen leerproces te sturen (i.e. zelfgestuurd leren). Helaas ontwikkelt deze vaardigheid zich niet vanzelf. Onderwijsonderzoekers zijn daarom op zoek naar effectieve manieren om de zelfregulatievaardigheden van leerlingen te trainen en te ondersteunen.  Eerder onderzoek wijst uit dat het mogelijk is …

Promotie: Het zelfgestuurd leren van leerlingen verbeteren Read More »

Bekijk

Klasindeling: doe de social shuffle

De beste klasopstelling bestaat niet. Desalniettemin is het wel degelijk van belang aandacht te besteden aan de indeling van het klaslokaal. Een goede inrichting draagt bij aan een optimaal leerklimaat en zorgt voor een goede sfeer in de klas. Onze tip: doe de social shuffle! Al eerder schreven we op OVM over het de inrichting …

Klasindeling: doe de social shuffle Read More »

Bekijk

Best practices: zo blijf je gemotiveerd

Over motivatie raken we niet uitgeschreven. Niet alleen omdat het zo’n belangrijk onderwerp is, maar ook omdat ernaar kan worden gekeken vanuit zoveel verschillende invalshoeken. Op OVM zijn er in de loop der jaren dan ook de nodige artikelen over verschenen. We zetten de best gelezen nog eens voor je op een rij. Leerlinggerichte omgeving …

Best practices: zo blijf je gemotiveerd Read More »

Bekijk

Toekomstbesteding onderwijs: een drietrapsprocedure

Naar schatting heeft 65 procent van de basisschoolleerlingen straks een beroep dat nu nog niet bestaat. Daarnaast zijn er op dit moment heel wat opleidingen die studenten klaarstomen voor beroepen die straks niet meer bestaan. Hoe doorbreken we deze impasse? Jongeren voorbereiden op banen die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen is allesbehalve …

Toekomstbesteding onderwijs: een drietrapsprocedure Read More »

Bekijk

Leren en lezen: van papier of scherm?

Maakt het uit of iemand leert en leest van papier of van een beeldscherm? Over dat onderwerp schreef Hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner voor Didactief een interessante blog. Het antwoord? Ja, dat maakt wel degelijk uit. In zijn blog zet Kirschner diverse onderzoeken op een rij, waaruit blijkt dat lezen van een scherm misschien wel efficiënter …

Leren en lezen: van papier of scherm? Read More »

Bekijk

Moraalonderwijs in Nederland?

Wat doe je als je ziet dat een klasgenoot met een zware tas de deur niet open krijgt? Of als je afval op straat ziet liggen? Aan de hand van dit soort dilemma’s krijgen kinderen in Japan sinds dit schooljaar moraalonderwijs. Is dit een trend waar we ook in het Nederlandse curriculum een plekje vrij …

Moraalonderwijs in Nederland? Read More »

Bekijk

Schrijven of typen?

Schrijven of typen: wat doen de kinderen in jouw groep het liefst nu er in het dagelijks leven steeds vaker wordt getypt? Laat ze de voor- en nadelen en voorkeuren van het schrijven met de hand en typen op een toetsenbord eens onderzoeken. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van november 2015 en is oorspronkelijk …

Schrijven of typen? Read More »

Bekijk

Docenthandleiding: motiverend lesgeven in het vmbo

Het motiveren van leerlingen is een complexe zaak. Er zijn nou eenmaal geen pasklare oplossingen die voor iedere leerling of situatie werken. Toch kun je als docent heel wat bereiken door autonomie-ondersteunend les te geven. Daarover lees je alles in ‘Motiverend lesgeven’, een handleiding van Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam en het Kohnstamm Instituut. …

Docenthandleiding: motiverend lesgeven in het vmbo Read More »

Bekijk

Zo daag je creatief begaafde kinderen uit

Ongeveer 1 op de 10 leerlingen is begaafd. Uit onderzoek blijkt dat je begaafde kinderen kunt onderverdelen in twee groepen: analytisch begaafde kinderen en creatief begaafde kinderen. Helaas zien we deze laatste groep vaak over het hoofd. Zonde, want juist zij scoren goed bij verrijkingsprogramma’s. Hoe creëer je uitdagend onderwijs voor deze kinderen? In het …

Zo daag je creatief begaafde kinderen uit Read More »

Bekijk