Mbo’ers beter met geld leren omgaan

Leren omgaan met geld is volgens docenten burgerschap onmisbaar op school. De nieuwe rekeneisen sluiten daarop aan. Hoe zit dat?

Bekijk

Onderzoek: hybride onderwijs als de norm?

Een goed samenspel tussen docent, leerling en ouder is noodzakelijk voor afstandsonderwijs. Dat blijkt uit het verdiepende onderzoek Monitor hybride onderwijs van Kennisnet. Daarin zijn de ervaringen van leraren, schoolleiders, ouders en leerlingen met onderwijs op afstand in kaart gebracht. Wat zijn de meest opvallende conclusies? En hoe ziet het onderwijs er na corona mogelijk …

Onderzoek: hybride onderwijs als de norm? Read More »

Bekijk

Jongerenonderzoek 2020: de coronacrisis-editie

De coronacrisis en de bijbehorende maatregelen hebben een grote impact op het sociale en maatschappelijke leven van jongeren. Stress, verveling en eenzaamheid spelen daarbij een bepalende rol. Dat blijkt uit het Jongerenonderzoek 2020 van Wayne Parker Kent. In dit artikel delen we de uitkomsten van het onderzoek. Het Jongerenonderzoek 2020 van marketingbureau Wayne Parker Kent …

Jongerenonderzoek 2020: de coronacrisis-editie Read More »

Bekijk

Eye-tracking helpt bij onderzoek naar klassenmanagement

In de zevende aflevering van de podcastserie Lab Leven besteedt Universiteit van Nederland aandacht aan het eye-tracking lab. Dit is niet zomaar een laboratorium, maar een bril om kijkgedrag mee te bestuderen. De experimenten vinden daarnaast plaats in een klas vol leerlingen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leggen de onderzoekers uit in de …

Eye-tracking helpt bij onderzoek naar klassenmanagement Read More »

Bekijk

Wat heeft een leraar aan onderwijsonderzoek?

Op zaterdag 11 januari waren ruim 700 onderwijsprofessionals aanwezig op het stijf uitverkochte ResearchED: een grassroots-beweging voor en door docenten die de kloof tussen het onderwijsonderzoek en de dagelijkse lespraktijk wil dichten. In dit artikel zet gastblogger en combibaner Anja Hendriks de highlights van deze dag voor je op een rij. Dit artikel is geschreven …

Wat heeft een leraar aan onderwijsonderzoek? Read More »

Bekijk

Buitenspelen: hoe krijgen we onze leerlingen vaker buiten?

Nederlandse kinderen spelen minder vaak buiten en komen minder vaak in de natuur. Ook worden ze steeds ongezonder, zo blijkt uit het recent verschenen Trendrapport Jeugd, natuur en gezondheid 2012-2019 van IVN Natuureducatie. In plaats daarvan zijn kinderen steeds vaker achter een scherm te vinden, en dat terwijl het positieve effect van buitenspelen aantoonbaar doorwerkt …

Buitenspelen: hoe krijgen we onze leerlingen vaker buiten? Read More »

Bekijk

Onderzoek: motiverende kenmerken van het voortgezet onderwijs

Nederlandse leerlingen zijn internationaal gezien minder gemotiveerd om te leren. Hoe komt dat? En wat kunnen we eraan doen? Om daar een antwoord op te vinden, deed de onderwijsinspectie in het vo onderzoek naar motiverende kenmerken om te leren. In dit artikel zetten we de belangrijkste bevindingen voor je op een rij. De onderwijsinspectie deed …

Onderzoek: motiverende kenmerken van het voortgezet onderwijs Read More »

Bekijk

Wordt VED-geletterd met behulp van de Emoji-leesplank

Al eens gehoord over VED-geletterdheid? ‘VED’ staat voor visueel, emotioneel en digitaal. ‘Geletterdheid’ wordt gebruikt en gelezen als hoe om te gaan met informatie, informatie te begrijpen en doelgericht te gebruiken. In haar laatste blogpost Digi-doenerles: emotionele educatie met emoji’s las je over Maud Donga’s doel om Nederland VED-GELETTERD te maken. In deze afsluitende blogpost …

Wordt VED-geletterd met behulp van de Emoji-leesplank Read More »

Bekijk