Kunskapsskolan: waarom wel of juist niet?

Scandinavische landen zijn in trek als het gaat om vernieuwende onderwijsconcepten. Het Zweedse Kunskapsskolan, vrij vertaald kennisschool, is daarvan het bekendste voorbeeld. De focus van het concept ligt op gepersonaliseerd leren, waarmee het goed past binnen het huidige onderwijs. Of toch niet?  In Nederland zijn er inmiddels vijftig scholen die gebruik maken van het Kunskapsskolan-concept, …

Kunskapsskolan: waarom wel of juist niet? Read More »

Bekijk

Beroepsgames in het mbo

Aan de slag als logistiek medewerker? Dat kan vanuit het klaslokaal. Beroepsgames waarin de beroepspraktijk wordt uitgebeeld noemen we serious games. Ze bieden studenten de kans om in een veilige omgeving ervaring op te doen. Naar het volgende level is het streven, maar bij game over is er ook geen man overboord.   Leren door …

Beroepsgames in het mbo Read More »

Bekijk

Blended teaching: 9 educatieve tools

Tegenwoordig combineren vrijwel alle docenten online en offline lestechnieken in hun lessen: blended teaching. In dit artikel zetten we de beste online en offline tools op een rij om aan de slag te gaan met blended teaching. De keuze voor offline of online hangt af van vele factoren. De leerlingen, de voorzieningen op de school …

Blended teaching: 9 educatieve tools Read More »

Bekijk

Alle onderwijsniveaus in één klas?

De broers Luuk en Erik Ex zijn inmiddels beroemdheden in onderwijsland. Ze bezoeken scholen van Finland tot aan Singapore met de vraag: Hoe kun je het Nederlandse onderwijs beter maken? In Estland bezochten ze een school waar leerlingen van alle niveaus gemengd les krijgen. Iets voor in Nederland? Een kloof tussen laag- en hoogopgeleiden is …

Alle onderwijsniveaus in één klas? Read More »

Bekijk

21st century skills voor docenten

Er is de afgelopen 25 jaar nogal wat veranderd in het onderwijs. Niet voor niks zijn 21st century skills belangrijk dan ooit, al gaat het dan vaak over de vaardigheden die jongeren nodig hebben om succesvol te zijn in de toekomst. Maar welke skills heb je als docent nodig om je in de 21e eeuw …

21st century skills voor docenten Read More »

Bekijk

Toekomstbesteding onderwijs: een drietrapsprocedure

Naar schatting heeft 65 procent van de basisschoolleerlingen straks een beroep dat nu nog niet bestaat. Daarnaast zijn er op dit moment heel wat opleidingen die studenten klaarstomen voor beroepen die straks niet meer bestaan. Hoe doorbreken we deze impasse? Jongeren voorbereiden op banen die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen is allesbehalve …

Toekomstbesteding onderwijs: een drietrapsprocedure Read More »

Bekijk

Een nieuwe lesmethode in 3 stappen

Om de zoveel jaar is het tijd voor een nieuwe lesmethode. Een intensief proces: er zijn nieuwe methoden en ontwikkelingen, maar zelf heb je als docent ook de nodige wensen. Bij het maken van de juiste keuze komen doorgaans dan ook heel wat vragen kijken. Met dit driestappenplan helpen we je op weg! 1. Oriënteren …

Een nieuwe lesmethode in 3 stappen Read More »

Bekijk

Blockchain in het onderwijs

Stel je voor, alle leerlingen beheren hun eigen administratie. Voor cijferlijsten zijn geen centrale databases meer nodig en diploma’s hoeven niet langer door DUO te worden gevalideerd. Klinkt onmogelijk? Met blockchain zou dit de toekomst kunnen zijn. Maar wat is het? En wat kan blockchain betekenen voor het onderwijs? Blockchain: een term die steeds vaker …

Blockchain in het onderwijs Read More »

Bekijk

Alles over de makerspace!

Geïnspireerd door Willie Wortel zijn er heel wat kinderen die uitvinder willen worden. Om ze op weg te helpen, kun je als leerkracht of docent aan de slag met een makerspace: een multidisciplinaire maakruimte vol digitale apparatuur en traditioneel gereedschap. Daar kunnen leerlingen hun creativiteit de vrije loop laten. Tegenwoordig vind je op steeds meer …

Alles over de makerspace! Read More »

Bekijk