De staat van het onderwijs 2022, een terugblik op het afgelopen jaar
Wat waren ook alweer de ambities en uitdagingen voor 2022? In dit artikel blikken we terug op het rapport.
Wat waren ook alweer de ambities en uitdagingen voor 2022? In dit artikel blikken we terug op het rapport.
Het onderwijs in Nederland moet structureel beter. Dit constateert de Inspectie van het Onderwijs in het op 14 april verschenen rapport ‘De Staat van het Onderwijs 2021’. De basisvaardigheden van leerlingen zijn onder de maat en de kansenongelijkheid neemt tijdens deze coronacrisis alleen maar toe, is de belangrijkste boodschap van het rapport. Niet repareren, maar …
Iedere school moet minstens een keer in de vier jaar een schoolplan opstellen. Daarin ligt vast welke keuzes de school de komende tijd gaat maken en hoe de school dat gaat doen. Als school mag je zelf zo’n plan opstellen, zo lang je maar voldoet aan de wettelijke eisen. Waar je verder op moet letten? …
Kwaliteitsbeleid: dit moet je weten over het schoolplan Read More »
Nederlandse leerlingen zijn internationaal gezien minder gemotiveerd om te leren. Hoe komt dat? En wat kunnen we eraan doen? Om daar een antwoord op te vinden, deed de onderwijsinspectie in het vo onderzoek naar motiverende kenmerken om te leren. In dit artikel zetten we de belangrijkste bevindingen voor je op een rij. De onderwijsinspectie deed …
Onderzoek: motiverende kenmerken van het voortgezet onderwijs Read More »
Sinds de invoering in 2010 vormen de Referentieniveaus voor taal en rekenen het Referentiekader voor het po, so, vo en mbo. Ze zijn bedoeld om taal- en rekenprestaties te verbeteren en te zorgen voor een soepele aansluiting tussen de opleidingen. Welke rol kunnen deze Referentieniveaus spelen in jouw eigen onderwijspraktijk? Daarover lees je meer in …
Taal- en rekenprestaties verbeteren: referentieniveaus Read More »
Gisteren presenteerde de Onderwijsinspectie De Staat van het Onderwijs 2019, de jaarlijkse rapportage over het niveau van het Nederlandse onderwijs en de kansen en uitdagingen die voor ons liggen. Gemiddeld gezien ligt ons onderwijs nog steeds goed op niveau. Onder andere het doorgaande lerarentekort en teruglopende prestaties zijn grotere uitdagingen dag ooit. De aansluiting op …
Al sinds 1801 houdt de Inspectie voor het Onderwijs de kwaliteit van ons onderwijs nauwlettend in de gaten. Per 1 augustus 2017 is er sprake van vernieuwd toezicht – wat de nodige veranderingen voor besturen en scholen met zich meebrengt. Om inzicht te bieden in de nieuwe werkwijze, ontwikkelde de Onderwijsinspectie een brochure. Het onderwijs verandert, dus …
Vernieuwd toezicht Onderwijsinspectie: 4 pijlers Read More »
Onlangs werd door de Onderwijsinspectie voor de tweehonderdste keer de Staat van het Onderwijs gepubliceerd. Het recente rapport en de bijbehorende infographic bieden een compleet overzicht van de kwaliteit en de belangrijkste trends en ontwikkelingen in het huidige onderwijs – van de basisschool tot aan het hoger onderwijs. Een van de belangrijkste bevindingen in de …
Goed leiderschap is essentieel voor goed onderwijs. Om die reden organiseert adviesbureau Dyade een verkiezing voor de beste schoolleider en schoolbestuurder van Nederland. Verdient uw schoolleider of leidinggevende het om in het zonnetje gezet te worden? Aarzel niet en nomineer hem of haar dan nu voor de verkiezing. Als docenten en leerkrachten optimaal worden ondersteund in …
Terwijl ik druk bezig ben met het nakijken van de eindexamens van mijn leerlingen, voel ik een boosheid opkomen. Een boosheid die altijd ergens sluimerend aanwezig is en dan ineens naar bovenkomt. Het gaat hier om de escalatieladder die door de Inspectie in het leven is geroepen als indicator of een school goed functioneert. De …
Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.