Platform Maker Education gaat van start

Het Platform Maker Education gaat met steun van het Ministerie van OCW het maakonderwijs in Nederland op de kaart zetten. Het Ministerie gaat hiermee het ‘leren door te maken’ een zet in de goede richting geven, waardoor maakonderwijs op meer scholen in Nederland een onderdeel van het lespakket kan worden. Platform Maker Education geeft een …

Platform Maker Education gaat van start Read More »

Bekijk

NRO: Meer zin in bètavakken door vernieuwende onderwijsaanpak

Omdat de vraag naar jonge mensen met een bètastudie of -beroep steeds groter wordt, is het belangrijk om leerlingen al op jonge leeftijd warm te krijgen bètavakken. Uit een onderzoek van Universiteit Utrecht blijkt dat leerlingen een positiever beeld krijgen van bètavakken én dat hun houding ten opzichte van een bètastudie beter wordt, als tijdens …

NRO: Meer zin in bètavakken door vernieuwende onderwijsaanpak Read More »

Bekijk

NMC Horizon 2015: de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijstechnologie

Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste ontwikkelingen voor de …

NMC Horizon 2015: de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijstechnologie Read More »

Bekijk

NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie

Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. De resultaten bespreken we op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste trends voor de komende vijf jaar. Lange termijn: vijf …

NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie Read More »

Bekijk

Scholen om van te leren: een inspiratieboek

Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd, maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. Met vallen en opstaan welteverstaan. Daarover schreef Frans Schouwenburg, Strategisch Adviseur bij Kennisnet, het boek ‘Scholen om van te leren’. Een inspiratieboek vol praktijkverhalen en tips …

Scholen om van te leren: een inspiratieboek Read More »

Bekijk

De innovatieversneller voor het onderwijs

Steeds meer docenten nemen zelf het heft in handen als het gaat om vernieuwing in het onderwijs. Om hen meer houvast te bieden bij het innovatieproces, ontwikkelde Kennisnet onlangs de Innovatieversneller: een toolkit voor leraren met twintig technieken die helpen een antwoord te formuleren op vragen bij vernieuwing in het onderwijs. Als het onderwijs beter …

De innovatieversneller voor het onderwijs Read More »

Bekijk

Onzenieuweschool.nl: Amsterdam zoekt schoolmakers

Kennisland heeft, in opdracht van de Gemeente Amsterdam, een nieuw project gelanceerd. Onder de naam Onze Nieuwe School is Amsterdam sinds deze week op zoek naar ‘schoolmakers’. Mensen met vernieuwende ideeën, die aansluiten op de po- en vo-leerling van vandaag en morgen. Heeft u een goed idee voor een nieuwe Amsterdamse school? In Amsterdam wordt …

Onzenieuweschool.nl: Amsterdam zoekt schoolmakers Read More »

Bekijk

Kick-off Sanoma Learning Lab: onderwijsproducten in co-creatie

Op het Da Vinci College in Leiden vond vorige week de kick-off van Sanoma Learning Lab plaats. Tijdens dit project wordt een internationale groep van 165 docenten, leerlingen, leidinggevenden en werknemers van Malmberg en Sanoma Learning gevormd om in co-creatie innovatieve onderwijsproducten te ontwikkelen. Sanoma Learning Lab is een initiatief van Sanoma, de moederorganisatie van …

Kick-off Sanoma Learning Lab: onderwijsproducten in co-creatie Read More »

Bekijk

Professionele ontwikkeling: deze MOOC’S zijn de moeite waard

De meeste docenten beginnen het nieuwe schooljaar vol frisse ideeën. Toch maakt het drukke docentenbestaan het soms lastig al die plannen te verwezenlijken. Wellicht bieden de volgende MOOC’s een uitkomst? Ondanks de vaste onderdelen zijn er genoeg studiewerkzaamheden naar eigen voorkeur in te plannen. En ook niet geheel onbelangrijk; deze MOOC’s spelen in op onderwijsontwikkelingen …

Professionele ontwikkeling: deze MOOC’S zijn de moeite waard Read More »

Bekijk

Favoriete educatieve apps: webbased whiteboard tools

Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over Stoodle, een real-time, virtueel whiteboard. In dit artikel vijf webbased whiteboard tools die je als docent, maar ook onder leerlingen …

Favoriete educatieve apps: webbased whiteboard tools Read More »

Bekijk

Genius Hour: een uur om je passie en creativiteit te verkennen

Genius Hour is een concept waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode ingeroosterd worden om te werken aan een zelfgekozen project. Van leren coderen tot het bouwen van een raket, het schrijven en tekenen van een stripverhaal of piano leren spelen. Waar ze ook voor kiezen, tijdens Genius Hour verkennen leerlingen hun passie en creativiteit. Regie …

Genius Hour: een uur om je passie en creativiteit te verkennen Read More »

Bekijk