Voor in de agenda: De Grote Rekendag 2020

We hebben maar 10 cijfers en toch kunnen we daarmee verder tellen dan het aantal atomen in het heelal. Fascinerend, nietwaar? Op woensdag 25 maart vindt alweer de volgende Grote Rekendag plaats. Deze keer is het thema ‘De Getallenfabriek’. Die dag onderzoeken leerlingen in alle groepen op hun eigen niveau wat getallen nou precies zijn […]

Bekijk

Tip: de Malmberg Onderwijsadviesdag

Op vrijdag 29 november vindt bij Uitgeverij Malmberg in Den Bosch de Onderwijsadviesdag 2019 plaats. Het thema dit jaar is Blended leren. Het belooft net zoals ieder jaar een boeiende dag te worden met inspirerende workshops, verzorgd door diverse medewerkers van Malmberg. Ben jij erbij? Onder blended leren verstaan we het gebruik van online en […]

Bekijk

Zon, zee en summerschool

Nog even en dan staat de langverwachte zomervakantie voor de deur. Heerlijk, even een paar weken gewoon helemaal niks. Of toch wel? Want voor een extra goede voorbereiding van het schooljaar is een heuse summerschool de moeite meer dan waard. Wij zeggen: zon, zee en enkele dagen summerschool! We maken alvast een selectie voor je. […]

Bekijk

Onderwijstips juli 2019

Maandelijks selecteert OVM de congressen, boeken en andere onderwijstips die voor jou als leraar of docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de grootste les in kunstmatige intelligentie voor het basisonderwijs, het NRO-congres en de Summerschool van Malmberg. Heb jij ook nog een goede tip? Laat het ons weten! NRO-congres: samen op […]

Bekijk

Doe mee: het beste rekenidee van 2018

In alle lagen van het onderwijs is rekenonderwijs een heet hangijzer. Het moet beter, motiverender en vooral opbrengst- en doelgerichter. Loop jij al langer rond met een idee hoe je rekenen beroepsgerichter en motiverender kan maken? Of ken jij collega’s die hier actief mee bezig zijn? Doe dan mee met het Beste Rekenidee van 2018. […]

Bekijk

Aantekeningen maken in je lesboek

Al generaties lang maken leerlingen aantekeningen in een schrift. In boeken komt hoogstens een streepje potlood voor, wat aan het eind van het jaar weer ijverig wordt uitgegumd. Toch kan schrijven in een werk- of leerboek leerlingen helpen de lesstof beter op te nemen. Tijd voor een cultuuromslag in het voortgezet onderwijs? Op veel scholen […]

Bekijk

Mediagebruik in de klas: krachten gebundeld

Kritisch mediagebruik is een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid. Door in de les gebruik te maken van betrouwbare nieuwsmedia, sla je een brug tussen de klas en de wereld buiten school. Leerlingen werken met onderwerpen en opdrachten die relevant en écht zijn. Daardoor wordt de les betekenisvol en raken leerlingen gemotiveerder. Dilemma – de maatschappijleermethode bovenbouw havo/vwo […]

Bekijk

In 3 stappen op weg naar Vroeg Engels

Wil jouw school zich oriënteren op het invoeren van vroeg vreemdetalen-onderwijs (VVTO)? In dit artikel lees je meer over de criteria en geven we je een beknopt stappenplan voor de invoering van Vroeg Engels op jouw school. En wil je verder lezen? Download dan de whitepaper met cijfers, praktische tips én een checklist voor Vroeg Engels. […]

Bekijk

Hoe je motiverende reflectiegesprekken inzet in de klas

In het vorige artikel van Linda Spaanbroek las je hoe en waarom reflectiegesprekken zorgen voor motivatie bij je leerlingen. Dit artikel beschrijft hoe je een reflectiegesprek concreet kunt aanpakken. Concreet én open Tijdens een reflectiegesprek kijk je met de leerling samen terug op ervaringen in een concrete leersituatie. Je helpt de leerling zijn eigen ervaringen […]

Bekijk