Zo bereid je leerlingen voor op de eindexamens

Nog een paar weken en dan starten de eindexamens weer. Meestal zorgen de voorbereidingen bij leerlingen voor gezonde spanning. Toch komt het ook voor dat de spanning ten koste gaat van de prestatie tijdens de examens. Hoe kun je leerlingen goed voorbereiden op hun eindexamens? Er zijn voldoende apps en tools waarmee leerlingen zich goed […]

Bekijk

Chunken: wat is het en hoe werkt het?

Leerlingen moeten vaak grote hoeveelheden stof leren. Best lastig, zoveel tekst in één keer in je hoofd stampen. Dat gaat gemakkelijke wanneer je gebruikmaakt van leerstrategieën. ‘Chunken’ is zo’n strategie. In het kort houdt het in: de leerstof onderverdelen in kleine delen. In dit artikel lees je waarom chunken interessant is voor het onderwijs en […]

Bekijk

Interleaving: de weg naar het langetermijngeheugen?

Ben je dit schooljaar begonnen zoals alle andere jaren? Of vol goede voornemens om het dit jaar volledig over een andere boeg te gooien? Wil je eens op een andere manier werken, maar is het er nog niet van gekomen? Dan is het na de herfstvakantie tijd een nieuwe start. Misschien wel met interleaving? Met […]

Bekijk

Leren van en samen met collega’s

Leren van en samen met collega’s is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel de smalltalk in de koffiecorner waarschijnlijk eerder gaat over het weekend of over wat je vanavond gaat eten, kunnen je elkaar juist ook op werkgebied inspireren. Reden te meer om die extra kop koffie te gaan halen. Cursussen, trainingen, officiële nascholingsuren; als leraar […]

Bekijk

Leren is nog nooit zo leuk geweest

Leren wordt steeds leuker! Op onderwijsbeurzen zie je diverse partijen die onwijs leuke en bijzondere educatieve programma’s hebben ontwikkeld: niet alleen onderwijsinstellingen, maar ook natuurorganisaties, musea en diverse partijen uit de recreatiesector.   Onderwijs en vermaak gaan steeds vaker hand in hand. Zowel binnen de muren van de school als erbuiten. Heb je bijvoorbeeld al […]

Bekijk

Leren en lezen: van papier of scherm?

Maakt het uit of iemand leert en leest van papier of van een beeldscherm? Over dat onderwerp schreef Hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner voor Didactief een interessante blog. Het antwoord? Ja, dat maakt wel degelijk uit. In zijn blog zet Kirschner diverse onderzoeken op een rij, waaruit blijkt dat lezen van een scherm misschien wel efficiënter […]

Bekijk

7x beter leren met breinkennis

Hoe mensen leren is minstens zo belangrijk als wat mensen leren. Er wordt dan ook niet voor niets veel onderzoek gedaan naar hoe onze hersenen werken en hoe we die kennis kunnen gebruiken om leren makkelijker te maken. Met deze 7 tips maak je tijdens de lessen optimaal gebruik van de werking van de hersenen. […]

Bekijk

Tip: platform Taalgericht Vakonderwijs

Taal, leren en denken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om die reden is taalgericht vakonderwijs essentieel voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten van alle leeftijden. Maar hoe besteed je bewust aandacht aan taal tijdens de les? En welke middelen kun je daarbij inzetten? Daarover lees je meer op het online platform Taalgericht Vakonderwijs. Op […]

Bekijk

Voetstuk

De meest angstaanjagende gedachte voor een beginnende docent is die van de ervaren collega’s om je heen die alles, altijd perfect onder controle hebben. Dat ze jou, wanneer ze het lokaal voorbij lopen, enorm zien stoeien met een stel jonge hooligans. En dat ze in de docentenkamer dan lachend tegen elkaar zeggen het dat zíj […]

Bekijk