Boekentip: Reisgids zelfregulerend leren

In het ideale klaslokaal nemen je leerlingen initiatief, maken ze zelf plannen en zijn ze eigenaar van hun leerproces. Daarnaast hebben ze aandacht voor de lesstof en werken ze doelgericht. Klinkt als een droom, toch? Misschien niet. In het boek ‘Reisgids zelfregulerend leren’ neemt schrijfster Mirjam Zwaan je mee op reis door de mogelijkheden van …

Boekentip: Reisgids zelfregulerend leren Read More »

Bekijk

3x van je fouten kun je leren

Leren te falen is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Met de nadruk op leren, want het kan een hele kunst zijn om niet gefrustreerd te raken en constructief met je eigen fouten om te gaan. Als we begrijpen waarom of waardoor we bepaalde fouten (blijven) maken, dragen we te allen tijde bij aan ons …

3x van je fouten kun je leren Read More »

Bekijk

Cijfers: wel of niet in de ban?

Op steeds meer scholen gaan cijfers in de ban. In het beste geval zouden ze te weinig zeggen over het leerproces. In het slechtste geval zouden cijfers leerlingen zelfs demotiveren. Kortom; ze lijken niet meer van deze tijd. Wat zijn de nadelen ervan en hoe kunnen we zonder cijfers de voortgang van leerlingen in kaart …

Cijfers: wel of niet in de ban? Read More »

Bekijk

Kunskapsskolan: waarom wel of juist niet?

Scandinavische landen zijn in trek als het gaat om vernieuwende onderwijsconcepten. Het Zweedse Kunskapsskolan, vrij vertaald kennisschool, is daarvan het bekendste voorbeeld. De focus van het concept ligt op gepersonaliseerd leren, waarmee het goed past binnen het huidige onderwijs. Of toch niet?  In Nederland zijn er inmiddels vijftig scholen die gebruik maken van het Kunskapsskolan-concept, …

Kunskapsskolan: waarom wel of juist niet? Read More »

Bekijk

Effectief en efficiënt formatief beoordelen

Er zijn verschillende definities van formatief toetsen en het wordt op evenzovele verschillende manieren en doelen ingezet. Afhankelijk van de gebruikte methode heeft het effect op leeropbrengsten, schrijfvaardigheid, de motivatie, de houding en/of het zelfregulerend vermogen van studenten. Dit antwoord is tot stand gekomen met dank aan Gerda Geerdink (kennismakelaar Kennisrotonde). Dit artikel is overgenomen …

Effectief en efficiënt formatief beoordelen Read More »

Bekijk