Whitepaper: alles over eigenaarschap

Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om eigenaar van hun leerproces te zijn? Welke rol speelt de docent? En hoe ziet dat er in de praktijk uit? Deze vragen staan centraal in de whitepaper De leerling als eigenaar van zijn leerproces: de achterliggende theorie van Leerling2020. Om eigenaar te worden van zijn eigen leerproces, dient een …

Whitepaper: alles over eigenaarschap Read More »

Bekijk

Stappenplan: zo plan en organiseer je praktijklessen

Leren in de praktijk: het helpt leerlingen te ontdekken wie ze zijn, geeft betekenis aan de lesstof én hun belevingswereld en draagt bij aan de ontwikkeling van de vaardigheden die in de beroepspraktijk nodig hebben. Maar: waar begin je als je dit voor leerlingen wilt organiseren? Leerling2020 ontwikkelde On The Roadmap: een stappenplan om doceren …

Stappenplan: zo plan en organiseer je praktijklessen Read More »

Bekijk

Handig: vragenlijsten schoolontwikkeling

Scholen zijn continu in ontwikkeling. Er zijn altijd dingen die beter kunnen en grote veranderingen kun je vaak beter stapsgewijs invoeren. Maar wat vinden we met zijn allen van die ontwikkelingen binnen de school? Om daarachter te komen, ontwikkelde het leerlab Leerling eigenaar leerproces van Leerling 2020 verschillende vragenlijsten voor iedere doelgroep binnen de school. Leerling …

Handig: vragenlijsten schoolontwikkeling Read More »

Bekijk

Differentiëren met de Groen/Blauw/Paars-methode

Differentiëren is nog altijd een hot topic binnen het onderwijs. Wiskundedocenten Djouke Deutekom (Cals College) en Margriet Hooijman (Revius Lyceum) bedachten de Groen/Blauw/Paars-methode: een gemakkelijk toe te passen methode waarbij leerlingen zelf bepalen op welke manier ze les krijgen. Deutekom en Hooijman hebben de lesmethode toegepast in vwo-bovenbouwklassen, maar hij kan worden ingezet bij verschillende vakken …

Differentiëren met de Groen/Blauw/Paars-methode Read More »

Bekijk