Ict-competenties: les van leerlingen

Om de ict-competenties van docenten te inventariseren, richtte biologiedocent Jan Willem Kalhorn van Van der Capellen een leerlingenforum op. Sindsdien geven de leerlingen hun docenten les. In dit artikel, dat eerder verscheen op Leerling 2020, lees je hoe dat in zijn werk ging. ‘Ik wilde de mening van leerlingen gebruiken om het gebruik van ict ter ondersteuning van …

Ict-competenties: les van leerlingen Read More »

Bekijk

Whitepaper: eigenaarschap leerproces

Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om eigenaar van hun leerproces te worden? Welke rol speelt de docent hierbij? En hoe ziet dat eruit in de praktijk? Een antwoord op deze vragen vind je in de whitepaper De leerling als eigenaar van het leerproces: de achterliggende theorie. De interactieve whitepaper – je klikt gemakkelijk door naar …

Whitepaper: eigenaarschap leerproces Read More »

Bekijk

Differentiëren: maak een portfolio

Er zijn ontelbaar veel manieren om op een motiverende manier te differentiëren. Op Het College Weert krijgt dit bij het vak Nederlands vorm met behulp van een portfolio, waarin leerlingen alle gemaakte eindopdrachten, toetsen en reflectieformulieren bewaren. Het College Weert neemt deel aan het Leerling2020-leerlab Leerlingen eigenaar leerproces. In hun portfolio kunnen leerlingen zien wat …

Differentiëren: maak een portfolio Read More »

Bekijk

Kijktip: Masterclasses Leerling 2020

In 2016 organiseerde Leerling 2020 in samenwerking met de VO-Academie 7 online masterclasses over verandering en innovatie binnen de school. Inmiddels zit het gehele programma erop en zijn de masterclasses online te bekijken: een must voor iedereen die geïnteresseerd is in onderwijsinnovatie! In dit artikel lees je meer over de inhoud van de masterclasses. Om de …

Kijktip: Masterclasses Leerling 2020 Read More »

Bekijk