Lees-taalonderwijs: hoe leer je leerlingen kritisch lezen en denken?

We weten al enige tijd dat het niet goed gaat met het tekstbegrip van de Nederlandse middelbare scholier. Begin dit jaar verscheen er een artikel in het Magazine ‘Levende Talen’ waarin het leesonderwijs in Nederland werd bekritiseerd en geanalyseerd. Eén waarschijnlijke verklaring is dat het Nederlandse leesonderwijs in het voortgezet onderwijs, vanuit wetenschappelijk oogpunt, nogal …

Lees-taalonderwijs: hoe leer je leerlingen kritisch lezen en denken? Read More »

Bekijk

Leerzaam nepnieuws, bestaat dat?

De aarde is plat en vaccinaties doen meer kwaad dan goed. Als een van je leerlingen je dit vertelt, heb je misschien de neiging om hem of haar meteen te overtuigen van het tegendeel. Toch denk ik dat dat niet meteen het meest leerzame is: alternatieve feiten kunnen namelijk juist een aanleiding zijn om het …

Leerzaam nepnieuws, bestaat dat? Read More »

Bekijk

Onderwijstrend: een nieuw curriculum van 21st century skills?

  De samenleving verandert erg snel en het onderwijs probeert hier voortdurend antwoorden op te vinden. Met name door ontwikkelingen in globalisering, technologie en ICT ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden. Deze ontwikkelingen hebben onherroepelijk ook gevolgen voor het leren en onderwijs. De vraag rijst of het curriculum anno 2012 op scholen nog wel past bij …

Onderwijstrend: een nieuw curriculum van 21st century skills? Read More »

Bekijk