3x differentiëren met klasopstellingen

Heb je weleens gedacht aan differentiëren met klasopstellingen? Een juiste opstelling komt de motivatie en de leeropbrengst van leerlingen ten goede, maar eerlijk is eerlijk: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Daarover lees je meer in dit artikel. De optimale klasopstelling hangt nauw samen met het les- en leerdoel. Heeft je klas een toets? Mag er …

3x differentiëren met klasopstellingen Read More »

Bekijk

Klasindeling: doe de social shuffle

De beste klasopstelling bestaat niet. Desalniettemin is het wel degelijk van belang aandacht te besteden aan de indeling van het klaslokaal. Een goede inrichting draagt bij aan een optimaal leerklimaat en zorgt voor een goede sfeer in de klas. Onze tip: doe de social shuffle! Al eerder schreven we op OVM over het de inrichting …

Klasindeling: doe de social shuffle Read More »

Bekijk

Is dit het onderwijs van de toekomst?

Voorspellen hoe het onderwijs van de toekomst eruitziet – het blijft altijd een beetje koffiedik kijken. Ontwikkelingen volgen elkaar immers in razend tempo op en of iets écht goed werkt, blijkt doorgaans pas in de praktijk. Toch zetten we vier voorspellingen voor je op een rij. Welke is volgens jou het meest reëel?  Dit artikel …

Is dit het onderwijs van de toekomst? Read More »

Bekijk

Leerlinggedrag verbeteren: Wie zit waar?

In de serie ‘Leerlinggedrag verbeteren’ geven we tips om het gedrag van leerlingen in de klas te verbeteren. Want als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook.  Het thema van het vierde artikel in deze serie is ‘Wie zit waar?’. De tips in deze serie zijn afkomstig uit het boek Leerlingen zijn net mensen. Het boek is geschreven …

Leerlinggedrag verbeteren: Wie zit waar? Read More »

Bekijk

Trendrapport 2016: technologische trends en didactische verrijking

In het SURF Trendrapport 2016, dat in november verscheen, staat dertien technologische trends beschreven die onderwijs op maat mogelijk maken. In dit artikel lees je meer over de vijf trends die leiden tot didactische verrijking: virtual reality, serious games, gamification, Internet of Things en het virtuele klaslokaal. Het Trendrapport van SURF is tot stand gekomen in samenwerking …

Trendrapport 2016: technologische trends en didactische verrijking Read More »

Bekijk

Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen

Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over te zeggen? Volgens Terry Heick, docent en onderwijsauteur, zijn dergelijke vragen helemaal niet zo relevant. Met elkaar van gedachten wisselen over de kansen die niet morgen, maar vandaag nog benut kunnen worden. Dáár gaat het volgens hem …

Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen Read More »

Bekijk

Favoriete educatieve apps: voor docenten

Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Twee weken geleden publiceerden we het eerste deel van deze artikelenreeks, waarin de focus ligt op apps die met name voor leerlingen interessant zijn. Deze keer verleggen we …

Favoriete educatieve apps: voor docenten Read More »

Bekijk