Meer werkgeluk op Klassewerkplekken

Uit het onderzoek van Klassewerkplek komen scholen naar voren waar leerkrachten héél graag werken. Nadere analyse laat zien dat deze scholen op een aantal vlakken bijzondere resultaten behalen: minder werkdruk, meer respect van ouders, meer ruimte voor de eigen ontwikkeling. Hoe doen die scholen dat? WAT IS KLASSEWERKPLEK? Klassewerkplek is een onderzoek dat wil bijdragen …

Meer werkgeluk op Klassewerkplekken Read More »

Bekijk

Is belonen beter? Het effect van belonen in de klas

Met een sticker, een bonuspunt, een compliment of een leuke activiteit kun je kinderen belonen. Volgens sommigen is dat minstens zo effectief als straffen. Anderen zien enkel nadelen. Is belonen beter? En hoe doe je dat eigenlijk, belonen? Daarover lees je meer in dit artikel. Het behaviorisme is nog altijd de basis van veel onderwijstheorieën. …

Is belonen beter? Het effect van belonen in de klas Read More »

Bekijk

Onderzoek: motiverende kenmerken van het voortgezet onderwijs

Nederlandse leerlingen zijn internationaal gezien minder gemotiveerd om te leren. Hoe komt dat? En wat kunnen we eraan doen? Om daar een antwoord op te vinden, deed de onderwijsinspectie in het vo onderzoek naar motiverende kenmerken om te leren. In dit artikel zetten we de belangrijkste bevindingen voor je op een rij. De onderwijsinspectie deed …

Onderzoek: motiverende kenmerken van het voortgezet onderwijs Read More »

Bekijk

Persoonlijke ontwikkeling als vak?

Wie ben je? Wat vind je belangrijk? En waar krijg je energie van? Op school doe je veel kennis op, maar voor het opdoen van zelfkennis is in de klas vaak weinig ruimte. Onterecht, vinden heel wat docenten. Is het tijd voor persoonlijke ontwikkeling als vak? Het idee om persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs te …

Persoonlijke ontwikkeling als vak? Read More »

Bekijk

Zo maak je begrijpend lezen leuk!

Hoe kun je het schrijven en lezen van teksten leuker maken voor leerlingen? In dit artikel geven we tips en ideeën voor het werken met teksten. Als de motivatie van leerlingen wordt aangewakkerd, verbeteren hun prestaties ook. Wil je extra aandacht besteden aan begrijpend lezen? Zo maak je het nog leuker! De tips in dit artikel …

Zo maak je begrijpend lezen leuk! Read More »

Bekijk

Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum

Biologiedocent Eugenie Zwanenburg, werkzaam op het Veurs Lyceum in Leidschendam, heeft het afgelopen jaar een nieuw science-curriculum ontwikkeld. Het curriculum maakt deel uit van het nieuwe vak talentstromen, dat gericht is op de ontwikkeling van de zogeheten 21st Century Skills. “Je moet wel een beetje maf zijn om zoiets naast je baan te ontwikkelen, maar …

Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum Read More »

Bekijk

Democratie in het onderwijs

Het fundament van een democratie is dat ieder capabel individu de mogelijkheid krijgt te participeren in het democratische proces. Zou dit principe ook werken binnen het onderwijs? De democratische school vindt van wel. Over de hele wereld, en ook Nederland, is dit type onderwijs al jaren te vinden. De oudste en meest bekende democratische school …

Democratie in het onderwijs Read More »

Bekijk