Kijktip: differentiëren op het CSG Groene Hart Rijnwoude

Hoe kunnen we de leerling eigenaar maken van zijn of haar eigen leerproces? Om dat te bereiken, worden op het CSG Groene Hart Rijnwoude verschillende vormen van differentiatie ingezet. Bekijk deze vijf video’s over differentiëren, onder meer met behulp van de studieplanner en op basis van meervoudige intelligentie. Studieplanner Bij differentiëren met behulp van de …

Kijktip: differentiëren op het CSG Groene Hart Rijnwoude Read More »

Bekijk

Zo houd je rekening met verschillende soorten talenten

De Amerikaanse psycholoog Howard Gardner onderscheidt acht verschillende talenten: van verbaal-linguïstisch en logisch-mathematisch tot visueel-ruimtelijk. De ene soort is niet beter dan de andere en iedereen heeft van elke soort wel iets in huis, maar de verschillen zijn evident. En belangrijk: ze bepalen hoe mensen leren. Hoe houd je daar als docent rekening mee? Je …

Zo houd je rekening met verschillende soorten talenten Read More »

Bekijk

Leerstijlprofielgericht leren juist ook in het expeditiemodel

Al eerder hebben we het over het drievoudige brein gehad. Vanuit deze theorie weten we dat menselijk gedrag zijn oorsprong heeft in verschillende delen van ons brein. We weten dat de impulsen en reflexen uit ons reptielenbrein buitengewoon krachtig zijn en ons volledig kunnen beheersen. We weten dat de emoties vanuit ons zoogdierenbrein ook een grote …

Leerstijlprofielgericht leren juist ook in het expeditiemodel Read More »

Bekijk

MI(6) Logisch-mathematische intelligentie

In het vorige artikel zagen we hoe een VWO5-klas met vooral alfa-leerlingen de verbaal-linguïstische intelligentie inzet bij het oplossen van een wiskundig probleem. Dezelfde docent, Erich Mommers, laat in dit filmpje zien hoe talentvolle bèta-leerlingen hun logisch-mathematische intelligentie inzetten bij het oplossen van een veel complexer wiskundig probleem. Onder logisch-mathematische intelligentie verstaan we het  vermogen …

MI(6) Logisch-mathematische intelligentie Read More »

Bekijk

MI (3) Interpersoonlijke Intelligentie

  Volgens Gardner zetten we een intelligentie in om andere intelligenties te ondersteunen. De interpersoonlijke intelligentie is de meest voor de hand liggende om andere intelligenties te activeren. Waarom de meest voor de hand liggende? Omdat bijna ieder mens op deze intelligentie een beroep kan doen. Alleen mensen met een autistische stoornis schieten bij deze …

MI (3) Interpersoonlijke Intelligentie Read More »

Bekijk

Al dansend scheikunde leren

De theorie van meervoudige intelligentie heeft mij altijd erg aangesproken. Sommige mensen leren nou eenmaal makkelijker uit een boek, terwijl anderen liever lekker praktisch aan de slag gaan. Door de lesstof op verschillende manieren te behandelen kun je ook omgaan met de verschillende soorten intelligentie in een klas. Ik kwam deze week een voorbeeld tegen …

Al dansend scheikunde leren Read More »

Bekijk

Worden we slimmer of worden we dommer?

Het intelligentiequotiënt of IQ is één van de meest gangbare maten voor de intelligentie. Het is een score afgeleid van een verzameling gestandaardiseerde tests die zijn ontwikkeld met het doel om de cognitieve vaardigheden van een persoon vast te stellen. Bij kinderen, bij wie de intelligentie nog sterk in ontwikkeling is, gebeurt dat in relatie …

Worden we slimmer of worden we dommer? Read More »

Bekijk