Ict: Wel of geen meerwaarde voor het onderwijs?

‘Ict op school zorgt niet voor opvallende verbetering.’ Eerder deze week publiceerde verschillende kranten op hun website een ANP-bericht met deze kop. Het gaat om de conclusie van het rapport ‘Students, Computers and Learning: Making The Connection’: een onderzoek dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in meer dan 30 landen. Uit het […]

Bekijk

Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor […]

Bekijk

Filosofen over onderwijsvernieuwing en ict

Onlangs verscheen op Kennisnet een interessant interview van Marjolein de Cocq met de jonge docenten én filosofen Simon Verwer en Eke Rebergen. De heren bevragen de status quo in het huidige onderwijsdebat. Onder andere op het gebied van ict en de invulling van het onderwijs. Verwer: “Wij zeggen niet dat ict de oplossing is. Goed […]

Bekijk

Smart Education: 4 Learnings uit Zuid Korea

Zuid Korea is voorloper als het gaat om digitaal onderwijs. Al in de jaren ’90 begon men met het maken van plannen voor meer ICT in het onderwijs. Vanaf 2005 startte op grote schaal de distributie en ingebruikname van digitale media in het klaslokaal. Het streven is om in 2015 het volledige onderwijsprogramma via digitale […]

Bekijk

Het rapport voor het vmbo

Onlangs presenteerde het LAKS het ‘rapport voor het vmbo’. Geen rapport zoals je zou verwachten, maar een ouderwets schoolrapport bestaande uit beoordelingen die vmbo-leerlingen aan hun school geven. De scholen zijn beoordeeld op onder andere het gebruik van ICT, motivatie, aandacht voor talent en de omgang met leerlingen. De resultaten in dit rapport zijn tot […]

Bekijk

Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

Vandaag gaat in EYE Amsterdam voor de tweede keer het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media van start. Ieder onderwijstype heeft op het congres, dat van 14 tot en met 17 mei duurt, een eigen congresdag. Donderdag 16 mei staan het voortgezet onderwijs en het mbo centraal, met keynotes van onder andere Remco Bron en […]

Bekijk

Onderzoek naar docenten en ICT

Digitale technologie neemt bij docenten een centrale positie in als het gaat om lesgeven en professionaliseren. Dit blijkt uit een onlangs gepubliceerd Amerikaans onderzoek onder bijna 2.500 docenten, werkzaam in het basis- en voortgezet onderwijs. Ruim 90% van de ondervraagde docenten zegt dat het internet een grote impact heeft op hun vermogen om toegang te […]

Bekijk

Boeken de deur uit

Steeds vaker hoor je de roep om in de nabije toekomst schoolboeken de deur uit te doen. In het algemeen is dat een wens van het management. Soms is er een duidelijke visie die dit besluit rechtvaardigt. Meestal is de argumentatie echter uiterst dubieus. Wat is de situatie bij u op school? Streeft men ook […]

Bekijk

Leerlingen geven onderwijs een 6.9

Middelbare scholieren geven hun school gemiddeld een 6.9. Een ruime voldoende, maar toch drie tiende minder dan in 2010, toen scholieren het onderwijs gemiddeld een 7.3 waard vonden. Dat blijkt uit een monitor van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) dat vorige week gepresenteerd is. Ruim 55.000 respondenten deden mee aan het scholierentevredenheidsonderzoek van LAKS […]

Bekijk

De taalvriendelijke school

Om het onderwijs taalvriendelijker te maken moeten we meer verschillende talen aanbieden, de klassen kleiner maken en de vreemde talen ook inzetten bij andere vakken. Dit is een aantal van de aanbevelingen uit het rapport van de European Survey on Language Competences: een groot onderzoek naar de vaardigheden van leerlingen in vreemde talen, in veertien […]

Bekijk

Leren vliegen

Daar zitten ze dan voor mijn neus. De docenten van de toekomst. 25 stuks. Hoewel, een paar hebben er toch geen rekening mee gehouden dat deze vrijdag voor de meivakantie een gewone ‘lesdag’ is. En de donderdagavond vergt natuurlijk ook veel van hen.   Het zijn studenten van een lerarenopleiding Nederlands, bezig met de laatste […]

Bekijk

Lesidee: Wereldwijd kunst bekijken in de les

  U en uw leerlingen hoeven niet langer ver te reizen om een wereldberoemd kunstwerk te bezichtigen. Via het Google Art Project bent u er namelijk in een oogwenk: daar vindt u foto’s van 155 collecties in 51 musea van 40 landen. Ook is het mogelijk om museumzalen in 360 graden te bekijken. U kunt […]

Bekijk