Kunskapsskolan: waarom wel of juist niet?

Scandinavische landen zijn in trek als het gaat om vernieuwende onderwijsconcepten. Het Zweedse Kunskapsskolan, vrij vertaald kennisschool, is daarvan het bekendste voorbeeld. De focus van het concept ligt op gepersonaliseerd leren, waarmee het goed past binnen het huidige onderwijs. Of toch niet?  In Nederland zijn er inmiddels vijftig scholen die gebruik maken van het Kunskapsskolan-concept, …

Kunskapsskolan: waarom wel of juist niet? Read More »

Bekijk

Handig: vragenlijsten schoolontwikkeling

Scholen zijn continu in ontwikkeling. Er zijn altijd dingen die beter kunnen en grote veranderingen kun je vaak beter stapsgewijs invoeren. Maar wat vinden we met zijn allen van die ontwikkelingen binnen de school? Om daarachter te komen, ontwikkelde het leerlab Leerling eigenaar leerproces van Leerling 2020 verschillende vragenlijsten voor iedere doelgroep binnen de school. Leerling …

Handig: vragenlijsten schoolontwikkeling Read More »

Bekijk

Aan de slag met learning analytics

Wie voor de klas staat, komt in aanraking met leerlingen die ieder hun eigen leerbehoeftes hebben. Met zoveel leerlingen in de klas is het best lastig onderwijs op maat te geven. Learning analytics helpen je om elke leerling een zo gepersonaliseerd mogelijk traject aan te bieden. Learning analytics is het analyseren van die data, met …

Aan de slag met learning analytics Read More »

Bekijk

Beroepsgames in het mbo

Aan de slag als logistiek medewerker? Dat kan vanuit het klaslokaal. Beroepsgames waarin de beroepspraktijk wordt uitgebeeld noemen we serious games. Ze bieden studenten de kans om in een veilige omgeving ervaring op te doen. Naar het volgende level is het streven, maar bij game over is er ook geen man overboord.   Leren door …

Beroepsgames in het mbo Read More »

Bekijk

De revolutie van gepersonaliseerd leren

Steeds meer scholen bewegen zich in de richting van gepersonaliseerd onderwijs. Een concept dat zich lastig laat definiëren. Kort gezegd gaat het over leerdoelen, afstemming op het individu en ruimte voor eigen regie en eigenaarschap. Leren en lesgeven waarbij leerlingen meer gemotiveerd en betrokken kunnen raken. Gepersonaliseerd leren Gepersonaliseerd leren is een ontwikkeling die veel …

De revolutie van gepersonaliseerd leren Read More »

Bekijk

Blended teaching: 9 educatieve tools

Tegenwoordig combineren vrijwel alle docenten online en offline lestechnieken in hun lessen: blended teaching. In dit artikel zetten we de beste online en offline tools op een rij om aan de slag te gaan met blended teaching. De keuze voor offline of online hangt af van vele factoren. De leerlingen, de voorzieningen op de school …

Blended teaching: 9 educatieve tools Read More »

Bekijk

Whitepaper: blended teaching

Als docent weet je dat het niet altijd meevalt om online tools in de les te integreren en om een optimale balans te vinden tussen online en offline lesgeven. Uitgeverij Malmberg ontwikkelde daarom de Whitepaper BlendedTeaching: Hoe combineer je online met offline leren? In dit artikel zetten we vast wat tips voor je op een rij. Als …

Whitepaper: blended teaching Read More »

Bekijk

Aantekeningen maken in je lesboek

Al generaties lang maken leerlingen aantekeningen in een schrift. In boeken komt hoogstens een streepje potlood voor, wat aan het eind van het jaar weer ijverig wordt uitgegumd. Toch kan schrijven in een werk- of leerboek leerlingen helpen de lesstof beter op te nemen. Tijd voor een cultuuromslag in het voortgezet onderwijs? Op veel scholen …

Aantekeningen maken in je lesboek Read More »

Bekijk

Minder toetsen, meer feedback

Middelbare scholieren hobbelen van controlepunt naar controlepunt. Het wordt tijd voor meer feedback en minder cijfers. Dat zegt Anouk Gielen, voorzitter van het Landelijk Aktie Komité Scholieren (LAKS). Als een docent meer inzicht krijgt in hoe iemand leert, kan hij veel effectiever lesgeven. Dit artikel verscheen eerder in vakblad Toets! en is geschreven door Tirza …

Minder toetsen, meer feedback Read More »

Bekijk

Wat een karakter!

In verhalen herkennen jonge kinderen vaak hun favoriete karakter. Als je ze zou vragen waarom, zeggen ze vaak alleen ‘omdat hij zo leuk is’. Maar wellicht kunnen de kinderen na uitvoering van deze les een veel uitvoeriger beschrijving van hun held geven. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van februari 2016 en is oorspronkelijk …

Wat een karakter! Read More »

Bekijk

De zes rollen van de leraar: coach

Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar? Martie Slooter beschrijft dit in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar. Dit artikel gaat in op de zesde rol: die van coach. De coach is een ervaren leraar die focust op het leerproces van de individuele leerling. Wetenschappelijk onderzoek toont aan …

De zes rollen van de leraar: coach Read More »

Bekijk