Zo zet je een animatie doelbewust in

Een beeld – en dus ook een animatie – zegt meer dan duizend woorden. Alleen dat is al een goed argument om ter verduidelijking van de lesstof gebruik te maken van animaties. Al zijn er nog veel meer argumenten om ingewikkelde lesstof uit te leggen aan de hand getekende of geanimeerde video’s. Je leest er alles …

Zo zet je een animatie doelbewust in Read More »

Bekijk

Een nieuwe lesmethode in 3 stappen

Om de zoveel jaar is het tijd voor een nieuwe lesmethode. Een intensief proces: er zijn nieuwe methoden en ontwikkelingen, maar zelf heb je als docent ook de nodige wensen. Bij het maken van de juiste keuze komen doorgaans dan ook heel wat vragen kijken. Met dit driestappenplan helpen we je op weg! 1. Oriënteren …

Een nieuwe lesmethode in 3 stappen Read More »

Bekijk

Is dit het onderwijs van de toekomst?

Voorspellen hoe het onderwijs van de toekomst eruitziet – het blijft altijd een beetje koffiedik kijken. Ontwikkelingen volgen elkaar immers in razend tempo op en of iets écht goed werkt, blijkt doorgaans pas in de praktijk. Toch zetten we vier voorspellingen voor je op een rij. Welke is volgens jou het meest reëel?  Dit artikel …

Is dit het onderwijs van de toekomst? Read More »

Bekijk

Train je online veiligheid met Google’s docententraining

Of je nu nog jong bent of al heel wat jaartjes meedraait: online veiligheid is voor iedereen van groot belang. Het Be Internet Awesome-programma van Google helpt kinderen en leerkrachten hierbij. Kan jouw kennis wel een oppepper gebruiken? Lees dan gauw verder. Je kunt nu kosteloos de docententraining Digitaal burgerschap en veiligheid (inmiddels beschikbaar in …

Train je online veiligheid met Google’s docententraining Read More »

Bekijk

Onmisbaar in de toekomst: de ICT-bekwame docent

ICT-vaardigheden worden steeds belangrijker. Hoe zorg je er als school voor dat je docententeam ICT-bekwaam is? En welke stappen kun je als docent zelf zetten? Kennisnet publiceerde een publicatie waarin de ICT-vaardigheden van docenten centraal staan. In dit artikel lees je meer over deze handreiking en zoomen we in op de vier ICT-bekwaamheidsgebieden. De handreiking van Kennisnet is …

Onmisbaar in de toekomst: de ICT-bekwame docent Read More »

Bekijk

Blockchain in het onderwijs

Stel je voor, alle leerlingen beheren hun eigen administratie. Voor cijferlijsten zijn geen centrale databases meer nodig en diploma’s hoeven niet langer door DUO te worden gevalideerd. Klinkt onmogelijk? Met blockchain zou dit de toekomst kunnen zijn. Maar wat is het? En wat kan blockchain betekenen voor het onderwijs? Blockchain: een term die steeds vaker …

Blockchain in het onderwijs Read More »

Bekijk

Must read: interview Jelle Jolles

Hersenwetenschapper Prof. dr. Jelle Jolles, onder meer bekend van Het tienerbrein, vindt dat het leerrendement op veel scholen groter kan. Hij ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor gepersonaliseerd leren. In een interview in VO Magazine legt Jolles uit wat scholen kunnen doen om (nog) beter in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Gepersonaliseerd leren …

Must read: interview Jelle Jolles Read More »

Bekijk

Online profileren in het vo

Online profileren? Veel leerlingen vinden het interessant, maar hebben het nooit geleerd. Toch is het voor de toekomst van leerlingen belangrijk dat ze zichzelf weten te profileren – vooral online. Alle persoonlijke gegevens die nu online rondslingeren, kunnen later immers van invloed zijn op hun carrière.   Online- en offlinewerelden lopen in elkaar over. Iedere leerling …

Online profileren in het vo Read More »

Bekijk

Week van de Mediawijsheid 2017

Van 17 tot en met 24 november 2017 vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema luidt Generatie Media: samen mediawijs. Tijdens deze week roept de organisatie docenten, ouders, kinderen en jongeren op om zowel thuis als op school in gesprek te gaan over ons onlinegedrag en mediawijze vaardigheden. Het is makkelijk dan ooit tevoren …

Week van de Mediawijsheid 2017 Read More »

Bekijk

Nieuwe leerlijn: digitale geletterdheid

Voor de meeste kinderen is internet de voornaamste bron van informatie, onder meer bij het maken van werkstukken en andere schoolse taken. Digitale geletterdheid is dan ook een belangrijke 21e-eeuwse competentie. Sinds kort is de op deze competentie toegespitste leerlijn beschikbaar! Kinderen met goed ontwikkelde informatievaardigheden weten op het internet het kaf van het koren …

Nieuwe leerlijn: digitale geletterdheid Read More »

Bekijk