Film in de klas: wat doe jij ermee?

We worden overspoeld met bewegend beeld. Niet alleen op tv of door straatreclame, maar ook via filmpjes op social kanalen en in games. Het zal niet de eerste keer zijn dat we door beeld gemanipuleerd worden. Maar kunnen we het ook leren doorzien? Filmeducatie speelt hierin een belangrijke rol. Met behulp van deze initiatieven kun …

Film in de klas: wat doe jij ermee? Read More »

Bekijk

Digitale geletterdheid: dit kan Nederland leren van de Zweden

Digitale geletterdheid is belangrijk. Naar verwachting krijgt Nederland in 2021 een nieuw curriculum waar digitale geletterdheid een vast onderdeel van is. Maar hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Zweden? Wat kan Nederland hiervan leren? Het originele artikel is geschreven door Remco Pijpers en verscheen eerder op Kennisnet.nl. Remco Pijpers is strategisch …

Digitale geletterdheid: dit kan Nederland leren van de Zweden Read More »

Bekijk

Kennisnet: Handboek Digitale Geletterdheid

Digitale geletterdheid: een begrip dat vaak in één adem wordt genoemd met de toekomst van het onderwijs. Maar weet je wat digitale geletterdheid daadwerkelijk inhoud? En hoe je eraan kunt werken? Daarover lees je alles in het Handboek Digitale Geletterdheid van Kennisnet. Kennisnet: ‘Digitaal geletterd ben je als je de vier basisvaardigheden beheerst: ict-basisvaardigheden, computational …

Kennisnet: Handboek Digitale Geletterdheid Read More »

Bekijk

Onmisbaar in de toekomst: de ICT-bekwame docent

ICT-vaardigheden worden steeds belangrijker. Hoe zorg je er als school voor dat je docententeam ICT-bekwaam is? En welke stappen kun je als docent zelf zetten? Kennisnet publiceerde een publicatie waarin de ICT-vaardigheden van docenten centraal staan. In dit artikel lees je meer over deze handreiking en zoomen we in op de vier ICT-bekwaamheidsgebieden. De handreiking van Kennisnet is …

Onmisbaar in de toekomst: de ICT-bekwame docent Read More »

Bekijk

Nieuwe leerlijn: digitale geletterdheid

Voor de meeste kinderen is internet de voornaamste bron van informatie, onder meer bij het maken van werkstukken en andere schoolse taken. Digitale geletterdheid is dan ook een belangrijke 21e-eeuwse competentie. Sinds kort is de op deze competentie toegespitste leerlijn beschikbaar! Kinderen met goed ontwikkelde informatievaardigheden weten op het internet het kaf van het koren …

Nieuwe leerlijn: digitale geletterdheid Read More »

Bekijk

Programmeren: 5 lessen van de Britten

In Groot-Brittannië is programmeren sinds 2014 een vast onderdeel van het curriculum. Ook in Nederland zijn steeds meer scholen druk bezig om het te integreren in hun onderwijs. Maar hoe maak je leerlingen digitaal geletterd? En hoe integreer je een vaardigheid als programmeren in het onderwijs? Kortom: Wat kunnen we leren van de Britten? Steeds meer scholen …

Programmeren: 5 lessen van de Britten Read More »

Bekijk

SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden

Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe komen die in uw lessen aan bod? En heeft u als schoolleider een schoolbrede visie op de inbedding van deze vaardigheden in het curriculum? SLO ontwikkelde een quickscan voor docenten en schoolleiders om te beoordelen in hoeverre de 21e eeuwse vaardigheden zijn …

SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden Read More »

Bekijk