Twee kinderen wijzen naar een schilderij

Laat de verf spreken

Een creatieve schrijfopdracht bij een zelfgekozen schilderij.

Bekijk

Talitha Muusse: ‘Leer van je leerlingen, laat je door hen inspireren’

Ondernemer Talitha Muusse studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Vanuit haar specialisatie in duurzaam leiderschap en de millennials-generatie geeft ze op vrijdag 14 februari op docentencongres NASK in Amersfoort een presentatie over de jongste generatie. Ze zijn digitaal, duurzaam en divers. Hoe ga je daarmee om in het klaslokaal? Bezoekers van docentencongres NASK zijn niet …

Talitha Muusse: ‘Leer van je leerlingen, laat je door hen inspireren’ Read More »

Bekijk

Ongewoon brainstormen doe je zo

December staat vaak in het teken van saamhorigheid en gezelligheid. Bijvoorbeeld door samen te eten en spelletjes te doen.  Maar het kan ook anders… ongewoner en creatiever: door samen te brainstormen over hoe je gewone dingen ongewoon kunt maken. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van december 2017. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad …

Ongewoon brainstormen doe je zo Read More »

Bekijk

Meer muziek voor hogere cijfers

Op veel scholen wordt bezuinigd op vakken die niet worden getoetst. Vooral muziek wordt steeds minder gegeven. Het kost veel tijd, leerkrachten vinden zichzelf vaak niet kundig genoeg en leerlingen hebben er toch niet zoveel aan. Dat laatste is een denkfout. Muziekonderwijs is juist goed en zorgt op den duur voor hogere cijfers. In dit …

Meer muziek voor hogere cijfers Read More »

Bekijk

Hé wat ben je grappig!

Arie Koomen is een bekende, Nederlandse stand-upcomedian. Met een IQ van 121 valt hij onder de categorie begaafde personen. Met gemak krijgt hij een zaal vol mensen aan het lachen, maar hoe doet hij dat nou zo goed? In dit artikel van Charlotte de Jong, student aan de Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO), lees je …

Hé wat ben je grappig! Read More »

Bekijk

Kunst in de klas een kunst?

Kunst in de klas: een kleurensoep bij de kleuters, zebrafanten in groep vijf, of stempelen met je knie in groep 3. Is het simpel vermaak of leren kinderen ervan? Het belang van kunsteducatie in het po staat vaak ter discussie. Wat kan kunstonderwijs op de basisschool bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen? Van vingerverven tot …

Kunst in de klas een kunst? Read More »

Bekijk

Leren in het po met én van een robot

Wil jij op een innovatieve manier werken aan 21e-eeuwse vaardigheden? Dat kan onder meer met behulp van onderwijsrobots. Een onderwijsrobot biedt niet alleen ondersteuning binnen allerlei vakgebieden, ook maken leraren en kinderen zo op een laagdrempelige manier kennis met robotica. Nog geen halve meter groot is ‘ie: Eddy de robot. Hij staat te swingen op …

Leren in het po met én van een robot Read More »

Bekijk

Zo daag je creatief begaafde kinderen uit

Ongeveer 1 op de 10 leerlingen is begaafd. Uit onderzoek blijkt dat je begaafde kinderen kunt onderverdelen in twee groepen: analytisch begaafde kinderen en creatief begaafde kinderen. Helaas zien we deze laatste groep vaak over het hoofd. Zonde, want juist zij scoren goed bij verrijkingsprogramma’s. Hoe creëer je uitdagend onderwijs voor deze kinderen? In het …

Zo daag je creatief begaafde kinderen uit Read More »

Bekijk