Helder rekenen met breuken

Veel knelpunten die kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs ervaren bij rekenen met breuken, doen zich ieder jaar opnieuw voor. Ze zijn voorspelbaar – en dat is goed nieuws. Want wat voorspelbaar is, kun je voorkomen. In dit geval met een goede voorbereiding en een minisom. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van …

Helder rekenen met breuken Read More »

Bekijk

4x een speelse boekbespreking

Het leesplezier van kinderen vergroten is een taak van het onderwijs. Toch zien veel kinderen op tegen hun boekbespreking, waardoor het leesplezier eerder afneemt dan groeit. Met de suggesties in dit artikel benader je de gevreesde boekbespreking op een speelse manier, waardoor kinderen ook bij het voorbereiden van de boekbespreking meer leesplezier ervaren. Dit artikel …

4x een speelse boekbespreking Read More »

Bekijk

Thematisch werken in de bovenbouw

Voor jonge kinderen is het heel normaal: thematisch werken. Vanaf groep 3 wordt het werken met thema’s losgelaten en worden vooral vakken gedoceerd, al kunnen thema’s juist in de bovenbouw verbanden leggen tussen verschillende vakken en competenties. Hoe geef je dat vorm? En welke rol speel je daarbij als leraar? Thematisch werken heeft de toekomst, …

Thematisch werken in de bovenbouw Read More »

Bekijk

Programmeren in de kleuterklas

Programmeren alleen iets voor wiskundigen en techneuten die dag en nacht aan hun computer zijn gekluisterd? Helemaal niet, ook de allerkleinsten kunnen het! Ga aan de slag met de basisprincipes van programmeren door bijvoorbeeld samen een vliegtuigje te vouwen of stap voor stap een toren te bouwen. Programmeren in de kleuterklas is niet alleen leuk …

Programmeren in de kleuterklas Read More »

Bekijk

Thematisch werken in de onderbouw

Al op jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met thematisch werken: op de peuterspeelzaal en bij de kleuters wordt eigenlijk altijd gewerkt met thema’s. Binnen zo’n thema wordt steeds één onderwerp belicht vanuit verschillende invalshoeken. Wat zijn de voordelen van thematisch werken? En op welke manier geef je er vorm aan in de onderbouw? Werken …

Thematisch werken in de onderbouw Read More »

Bekijk

Mediawijsheid in het po

Media nemen in onze wereld een steeds belangrijkere plaats in. Maar soms is nieuws niet onafhankelijk. Of er wordt nepnieuws verspreid. Op school kun je kinderen leren om daar onderscheid in te maken. Maar hoe besteed je aandacht aan mediawijsheid? Welke competenties zijn belangrijk? Je leest het in dit artikel. Mediawijsheid is: de verzameling competenties …

Mediawijsheid in het po Read More »

Bekijk

Ict-puzzel: Bouwstenen voor onderwijs met ict

De beloftes die gedaan worden over digitale leermiddelen zijn groot. Ze leveren de leerkracht tijdwinst op en zorgen voor overzicht en inzicht in de vorderingen van de kinderen. Daarnaast hebben ze een positief effect op de motivatie en het leerrendement. Belangrijke redenen voor scholen en besturen om digitale leermiddelen te integreren in hun onderwijs. Of …

Ict-puzzel: Bouwstenen voor onderwijs met ict Read More »

Bekijk

Directe feedback in digitale leermiddelen: succes gegarandeerd?

Digitale leermiddelen: leerlingen vinden het leuk om ermee te werken en ze besparen de leraar veel nakijktijd. Een ander voordeel is dat ze leerlingen kunnen voorzien van directe feedback. Maar welke vorm van directe feedback is het meest effectief?  Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van directe feedback op het leerproces. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van de …

Directe feedback in digitale leermiddelen: succes gegarandeerd? Read More »

Bekijk

Favoriete educatieve apps (po): taal

Als onderwijsredactie kunnen we er niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we taal-apps die geschikt zijn voor het basisonderwijs. Welke app gebruikt u het liefst en waarom? Bru-taal | groep 5-8 Met Bru-taal (iOS) kunnen …

Favoriete educatieve apps (po): taal Read More »

Bekijk