Ontwerp mee aan adaptief onderwijs

Afgelopen schooljaar heeft het voortgezet onderwijs in Nederland kennis kunnen maken met echt adaptief leren. Twintig scholen hebben meegedacht over hoe adaptief en gepersonaliseerd onderwijs in de praktijk kan werken, onder andere door middel van een gebruikspilot met Score, your personal grammar boost.   Score is het eerste product dat in de partnership tussen Malmberg en …

Ontwerp mee aan adaptief onderwijs Read More »

Bekijk

De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren

Het gesprek over het onderwijs van de toekomst gaat vaak over differentiëren, personaliseren en adaptief leren. Deze drie buzzwords hangen nauw met elkaar samen – ze overlappen elkaar op een aantal punten – maar zijn geen synoniem voor elkaar. Wat betekenen ze precies? En wat kenmerkt deze afzonderlijke onderwijsvormen? Daarover leest u meer in dit …

De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren Read More »

Bekijk

Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. …

Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren? Read More »

Bekijk

Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt

Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent? Dit artikel is deels gebaseerd …

Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt Read More »

Bekijk

De toekomst van digitaal toetsen

Op alle middelbare scholen in Nederland hebben leerlingen wekelijks te maken met de afsluiting van een stuk leerstof. Soms gaat dat via een assessment, soms via een opdracht of stage en vaak betreft het een schriftelijke toets. Meestal wordt de afsluiting van de leerstof in stukjes geknipt tot overhoringen en volgt na een aantal weken …

De toekomst van digitaal toetsen Read More »

Bekijk

Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton

Met de leertechnologie van Knewton kunnen uitgevers, onderwijsinstellingen en andere educatieve partijen adaptieve leerapplicaties bouwen. Het gebruik van dergelijke digitale leertechnologieën ondersteunt docenten in het op maat begeleiden van leerlingen en geeft inzicht in het leerproces. Ook draagt het bij aan een gepersonaliseerde lespraktijk. Zo kunnen zowel docenten als leerlingen het beste uit zichzelf halen. …

Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton Read More »

Bekijk

Adaptief leren: De ‘School of One’

De afgelopen jaren startten diverse initiatieven in het onderwijs rond personalized learning en learner based learning. Een opvallend programma rond dit thema dat veel aandacht kreeg is de School of One (SO1). Het pilottraject startte in 2009 in New York en de afgelopen jaren hebben diverse scholen met het programma geëxperimenteerd. Wat kunnen we leren …

Adaptief leren: De ‘School of One’ Read More »

Bekijk