SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden

Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe komen die in uw lessen aan bod? En heeft u als schoolleider een schoolbrede visie op de inbedding van deze vaardigheden in het curriculum? SLO ontwikkelde een quickscan voor docenten en schoolleiders om te beoordelen in hoeverre de 21e eeuwse vaardigheden zijn …

SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden Read More »

Bekijk

Lespakket ‘Informatievaardigheden’ door Codename Future en Nieuws in de Klas

Afgelopen week lanceerde Codename Future in samenwerking met Nieuws in de Klas het lespakket ‘Informatievaardigheden’. Daarmee gaan leerlingen aan de hand van verschillende nieuwsmedia aan de slag met online informatie zoeken, interpreteren en verwerken. Het pakket – dat bestaat uit drie modules –  sluit goed aan bij thema’s als burgerschap en mediawijsheid. Basislessen Informatie is …

Lespakket ‘Informatievaardigheden’ door Codename Future en Nieuws in de Klas Read More »

Bekijk

Betrokkenheidscrisis leerling te lijf met PBL

Het huidige onderwijssysteem kan beter, vindt psycholoog en onderwijzer Thom Markham. Nog te vaak ziet hij scholen met ongemotiveerde of weinig betrokken leerlingen. Hij spreekt zelfs over een ‘betrokkenheidscrisis’. Markham ziet project based learning (PBL), niet te verwarren met projectgestuurd onderwijs, als een waardevol instrument om dit aan te pakken. Op de blog Mind/Shift opperde hij onlangs …

Betrokkenheidscrisis leerling te lijf met PBL Read More »

Bekijk

De beste YouTube-kanalen voor docenten

YouTube. Zo ingeburgerd als het maar zijn kan. Ook in het onderwijs. Voor leerlingen een geweldig medium voor (extra) uitleg en voor docenten een manier om de lessen te verrijken met sprekend beeldmateriaal. Ook het flipping the classroom-concept kan niet zonder. Maar het is ook een prima medium om je als docent professioneel bij te …

De beste YouTube-kanalen voor docenten Read More »

Bekijk

Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen

Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.   Wat is het? Scrum is een projectmethodiek, ontwikkelt door Jeff …

Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen Read More »

Bekijk

Socialbesitas. Social media: van vertier tot verslaving

In het boek “Socialbesitas. Sociale media: van vertier tot verslaving” staat het overmatig gebruik van sociale media van jongeren centraal. Omdat dit een betrekkelijk nieuw fenomeen is hebben de schrijvers Mayke Calis en Herm Kisjes ongeveer 500 jongeren en 100 ouders naar hun mening en ervaringen gevraagd. Dat heeft geresulteerd in een praktijkgericht onderzoek. Daarin …

Socialbesitas. Social media: van vertier tot verslaving Read More »

Bekijk

Onderwijstips februari 2013

Onderwijsvanmorgen.nl selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard kunnen zijn.6 februari: Masterclass: Gamification in het onderwijsHogeschool Iselinge (Doetinchem) organiseert in samenwerking met Kennisnet de masterclass Het Leren van de Toekomst. Deze masterclass is de eerste bijeenkomst van de serie Leren van …

Onderwijstips februari 2013 Read More »

Bekijk

Onderwijstrend: een nieuw curriculum van 21st century skills?

  De samenleving verandert erg snel en het onderwijs probeert hier voortdurend antwoorden op te vinden. Met name door ontwikkelingen in globalisering, technologie en ICT ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden. Deze ontwikkelingen hebben onherroepelijk ook gevolgen voor het leren en onderwijs. De vraag rijst of het curriculum anno 2012 op scholen nog wel past bij …

Onderwijstrend: een nieuw curriculum van 21st century skills? Read More »

Bekijk

Mediawijze bronnen op internet

In deze tijd van digitalisering is voor veel docenten zoeken hoe om te gaan met alle verschillende (sociale) mediakanalen. Ieder kanaal heeft net zo veel voor- als nadelen en een weg daarin vinden kan lastig zijn. Scholen hebben de taak gekregen om leerlingen mediawijs te maken. Maar hoe wordt daar bij u op school aan gewerkt? In …

Mediawijze bronnen op internet Read More »

Bekijk

De functie van sociale media in uw klas

Sociale media zoals YouTube, Facebook en Hyves zijn onlosmakelijk verbonden met de belevingswereld van leerlingen. Maar ook onder docenten in het voortgezet onderwijs groeit de populariteit van sociale media. Bijna dertig procent heeft een Twitter-account, maar toch blijken docenten het meest gebruik te maken van sociale kanalen als YouTube en Facebook. De laatste, Facebook, voornamelijk …

De functie van sociale media in uw klas Read More »

Bekijk

Iedere leraar trendwatcher

2028-2078: stelt u deze periode in de toekomst eens voor. Het is een kleine denkoefening die ik regelmatig voorleg aan professionals in het basisonderwijs. Waarom die jaartallen? Ze staan voor de periode waarin de vierjarigen van nu als burger en werkende actief zullen zijn in de samenleving. Dezelfde vierjarigen die in september aan de voorbereiding op …

Iedere leraar trendwatcher Read More »

Bekijk