Label: 21st Century Skills
11 augustus 2017
Programmeren alleen iets voor wiskundigen en techneuten die dag en nacht aan hun computer zijn gekluisterd? Helemaal niet, ook de allerkleinsten kunnen het! Ga aan de slag met de basisprincipes van programmeren door bijvoorbeeld samen een vliegtuigje te vouwen of stap voor stap een toren te bouwen. Programmeren in de kleuterklas is niet alleen leuk …
Programmeren in de kleuterklas Read More »
Po
Bekijk
28 maart 2017
Door: Anneleen Post De discussie over nascholing van leraren, certificering en leren in de 21e eeuw is in volle gang. En dat is logisch, want de leraar is dé schakel in het leren van leerlingen. Leraren zouden voor hun eigen ontwikkeling meer gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die ICT biedt. Zodat zij zelf bepalen …
ICT in nascholing: een krachtig middel Read More »
Nieuws
Bekijk
24 februari 2017
In het kader van activerend leren ter bevordering van de motivatie probeer je als docent heel wat verschillende werkvormen uit. Maar wat wordt nu exact verstaan onder activerende werkvormen? En welke sluiten aan op de 21e-eeuwse vaardigheden die van leerlingen van nu worden gevraagd? Activerende werkvormen worden gebruikt om leerlingen te betrekken bij de les. …
Activerende werkvormen voor leerlingen van nu (1) Read More »
Nieuws
Bekijk
21 februari 2017
Heb jij al gehoord van Toekomstklas.nl? Deze website is een platform voor po-leraren vol interessante werkvormen, verwerkingsopdrachten, lessuggesties en praktijkvoorbeelden met betrekking tot 21e-eeuwse vaardigheden. Daarnaast kun je er jouw eigen lesmateriaal delen. Die insteek maakt van Toekomstklas.nl echt een platform voor én door leraren. Initiatiefnemer is Rudger Minnee, leerkracht op een cluster4-school in Amersfoort. …
Toekomstklas.nl: samenwerken aan toekomstgericht onderwijs Read More »
Nieuws
Bekijk
17 februari 2017
Bij 21e-eeuwse vaardigheden denken we al snel aan competenties als programmeren en samenwerken. Maar ook de ontwikkeling van sociale en culturele vaardigheden hoort erbij. Leerlingen die over deze vaardigheden beschikken, weten hoe ze op een gepaste manier kunnen omgaan met andere opvattingen en gewoonten. Hoe besteed je er in de klas aandacht aan? Sociale en …
Zo werk je aan sociale en culturele vaardigheden Read More »
Nieuws
Bekijk
13 februari 2017
Wat waren ze leuk en inspirerend, de voorrondes van the Game! Negentien enthousiaste onderwijsprofessionals werken in twee- of drietallen aan ideeën om het onderwijs nog beter te maken. Docenten die elkaar vooraf niet kenden, werkten als goede collega’s samen en dat leverde mooie resultaten op. Bekijk hierboven de sfeerimpressie. Grote verscheidenheid aan ideeën De negen …
The Game: beleef de voorrondes mee! Read More »
Nieuws
Bekijk
2 februari 2017
Nieuwe Thermen is een innovatief onderwijsconcept, geïnspireerd op het Zweedse onderwijsmodel van de Kunskapsskolan en ‘Malmberg-labschool voor adaptieve methodes’. Vera Heijenrath, sectordirecteur van Nieuwe Thermen in Heerlen, vertelt: “Onze visie gaat uit van gepersonaliseerd leren vanuit coaching, verbinding tussen vakken en 21e-eeuwse vaardigheden.” Overstijgende thema’s in het onderwijs “Op Nieuwe Thermen wandelen we niet rechtlijning …
Innovatief onderwijsconcept: Nieuwe Thermen Read More »
Nieuws
Bekijk
26 januari 2017
In Groot-Brittannië is programmeren sinds 2014 een vast onderdeel van het curriculum. Ook in Nederland zijn steeds meer scholen druk bezig om het te integreren in hun onderwijs. Maar hoe maak je leerlingen digitaal geletterd? En hoe integreer je een vaardigheid als programmeren in het onderwijs? Kortom: Wat kunnen we leren van de Britten? Steeds meer scholen …
Programmeren: 5 lessen van de Britten Read More »
Po
Bekijk
20 januari 2017
Wil jij op een innovatieve manier werken aan 21e-eeuwse vaardigheden? Dat kan onder meer met behulp van onderwijsrobots. Een onderwijsrobot biedt niet alleen ondersteuning binnen allerlei vakgebieden, ook maken leraren en kinderen zo op een laagdrempelige manier kennis met robotica. Nog geen halve meter groot is ‘ie: Eddy de robot. Hij staat te swingen op …
Leren in het po met én van een robot Read More »
Po
Bekijk
2 december 2016
Jezelf kunnen handhaven in deze eeuw, daar schijn je meer voor te moeten kunnen dan we tot nu toe aanbieden in het onderwijs. Om die reden is de invoering van 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van groot belang. Pabo-student Anthony van Dijk zet de uitdagingen hiervan voor je op een rij. Mediawijsheid en ict-basisvaardigheden moeten …
De uitdagingen van 21e-eeuwse vaardigheden Read More »
Po
Bekijk
10 maart 2016
Ondernemende vaardigheden worden steeds belangrijker. Niet voor niks staan internationaal erkende competenties zoals de 21st century skills volop in de belangstelling. Om de huidige staat van ondernemerschap in het onderwijs in kaart te brengen, bracht het Wise Initiative in 2015 initiatieven van over de hele wereld in kaart. In dit artikel 3 inspirerende best practices uit China, Finland en Qatar. …
Ondernemerschap in het onderwijs: 3 best practices Read More »
Nieuws
Bekijk
1 februari 2016
Kennisnet en SLO presenteerden deze week het vernieuwde model voor 21e eeuwse vaardigheden. Het betreft een aangepaste versie waarin ‘digitale geletterdheid’ ter verduidelijking is opgedeeld in vier deelvaardigheden. Het model bestaat in totaal uit elf generieke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving. In het nieuwe …
Kennisnet en SLO presenteren nieuw model 21e eeuwse vaardigheden Read More »
Nieuws
Bekijk
Onbeperkt toegang
met je OvM account
Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.