Week van de Mediawijsheid 2017

Van 17 tot en met 24 november 2017 vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema luidt Generatie Media: samen mediawijs. Tijdens deze week roept de organisatie docenten, ouders, kinderen en jongeren op om zowel thuis als op school in gesprek te gaan over ons onlinegedrag en mediawijze vaardigheden. Het is makkelijk dan ooit tevoren …

Week van de Mediawijsheid 2017 Read More »

Bekijk

Nieuwe leerlijn: digitale geletterdheid

Voor de meeste kinderen is internet de voornaamste bron van informatie, onder meer bij het maken van werkstukken en andere schoolse taken. Digitale geletterdheid is dan ook een belangrijke 21e-eeuwse competentie. Sinds kort is de op deze competentie toegespitste leerlijn beschikbaar! Kinderen met goed ontwikkelde informatievaardigheden weten op het internet het kaf van het koren …

Nieuwe leerlijn: digitale geletterdheid Read More »

Bekijk

Thematisch werken in de bovenbouw

Voor jonge kinderen is het heel normaal: thematisch werken. Vanaf groep 3 wordt het werken met thema’s losgelaten en worden vooral vakken gedoceerd, al kunnen thema’s juist in de bovenbouw verbanden leggen tussen verschillende vakken en competenties. Hoe geef je dat vorm? En welke rol speel je daarbij als leraar? Thematisch werken heeft de toekomst, …

Thematisch werken in de bovenbouw Read More »

Bekijk

Programmeren in de kleuterklas

Programmeren alleen iets voor wiskundigen en techneuten die dag en nacht aan hun computer zijn gekluisterd? Helemaal niet, ook de allerkleinsten kunnen het! Ga aan de slag met de basisprincipes van programmeren door bijvoorbeeld samen een vliegtuigje te vouwen of stap voor stap een toren te bouwen. Programmeren in de kleuterklas is niet alleen leuk …

Programmeren in de kleuterklas Read More »

Bekijk

Activerende werkvormen voor leerlingen van nu (1)

In het kader van activerend leren ter bevordering van de motivatie probeer je als docent heel wat verschillende werkvormen uit. Maar wat wordt nu exact verstaan onder activerende werkvormen? En welke sluiten aan op de 21e-eeuwse vaardigheden die van leerlingen van nu worden gevraagd? Activerende werkvormen worden gebruikt om leerlingen te betrekken bij de les. …

Activerende werkvormen voor leerlingen van nu (1) Read More »

Bekijk

Toekomstklas.nl: samenwerken aan toekomstgericht onderwijs

Heb jij al gehoord van Toekomstklas.nl? Deze website is een platform voor po-leraren vol interessante werkvormen, verwerkingsopdrachten, lessuggesties en praktijkvoorbeelden met betrekking tot 21e-eeuwse vaardigheden. Daarnaast kun je er jouw eigen lesmateriaal delen. Die insteek maakt van Toekomstklas.nl echt een platform voor én door leraren. Initiatiefnemer is Rudger Minnee, leerkracht op een cluster4-school in Amersfoort. …

Toekomstklas.nl: samenwerken aan toekomstgericht onderwijs Read More »

Bekijk

Zo werk je aan sociale en culturele vaardigheden

Bij 21e-eeuwse vaardigheden denken we al snel aan competenties als programmeren en samenwerken. Maar ook de ontwikkeling van sociale en culturele vaardigheden hoort erbij. Leerlingen die over deze vaardigheden beschikken, weten hoe ze op een gepaste manier kunnen omgaan met andere opvattingen en gewoonten. Hoe besteed je er in de klas aandacht aan? Sociale en …

Zo werk je aan sociale en culturele vaardigheden Read More »

Bekijk

Innovatief onderwijsconcept: Nieuwe Thermen

Nieuwe Thermen is een innovatief onderwijsconcept, geïnspireerd op het Zweedse onderwijsmodel van de Kunskapsskolan en ‘Malmberg-labschool voor adaptieve methodes’. Vera Heijenrath, sectordirecteur van Nieuwe Thermen in Heerlen, vertelt: “Onze visie gaat uit van gepersonaliseerd leren vanuit coaching, verbinding tussen vakken en 21e-eeuwse vaardigheden.” Overstijgende thema’s in het onderwijs “Op Nieuwe Thermen wandelen we niet rechtlijning …

Innovatief onderwijsconcept: Nieuwe Thermen Read More »

Bekijk

Programmeren: 5 lessen van de Britten

In Groot-Brittannië is programmeren sinds 2014 een vast onderdeel van het curriculum. Ook in Nederland zijn steeds meer scholen druk bezig om het te integreren in hun onderwijs. Maar hoe maak je leerlingen digitaal geletterd? En hoe integreer je een vaardigheid als programmeren in het onderwijs? Kortom: Wat kunnen we leren van de Britten? Steeds meer scholen …

Programmeren: 5 lessen van de Britten Read More »

Bekijk

Leren in het po met én van een robot

Wil jij op een innovatieve manier werken aan 21e-eeuwse vaardigheden? Dat kan onder meer met behulp van onderwijsrobots. Een onderwijsrobot biedt niet alleen ondersteuning binnen allerlei vakgebieden, ook maken leraren en kinderen zo op een laagdrempelige manier kennis met robotica. Nog geen halve meter groot is ‘ie: Eddy de robot. Hij staat te swingen op …

Leren in het po met én van een robot Read More »

Bekijk