Schrijven of typen?

0

Schrijven of typen: wat doen de kinderen in jouw groep het liefst nu er in het dagelijks leven steeds vaker wordt getypt? Laat ze de voor- en nadelen en voorkeuren van het schrijven met de hand en typen op een toetsenbord eens onderzoeken.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van november 2015 en is oorspronkelijk geschreven door Dick Schermer & Aartje Schoemaker. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs. Er verschijnen tien nummers per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op praxisbulletin.nl.

Om het onderwerp en de manier van werken in te leiden, kun je de volgende activiteiten met de groep doen:

Stel de volgende vragen en noteer het aantal opgestoken vingers op het bord (noem ze eerst alle drie, en behandel ze daarna elk apart):

  • Wie schrijft liever met de hand dan te typen op een toetsenbord?
  • Wie typt liever op een toetsenbord of de telefoon/tablet?
  • Wie heeft geen voorkeur?

Vertel en lees voor over het onderwerp, benoem bijvoorbeeld over beide schrijfwijzen iets positiefs en kritisch. Denk ook aan spraakherkenning. Stel nu opnieuw drie vragen en noteer weer het aantal vingers bij elke vraag op het bord:

  • Wie blijft er liever schrijven dan typen in de toekomst?
  • Wie blijft er liever typen in de toekomst?
  • Wie heeft geen voorkeur?

De kinderen gaan nu zelf onderzoeken hoe het zit met de voorkeuren van de mensen om hen heen. De onderzoeksvraag luidt: blijven we schrijven met de hand of stappen we over op typen?


Stap 1: theorie en onderzoeken

De kinderen zoeken op internet naar gegevens over handschrijven en typen. De kinderen vragen (groot)ouders, medeleerlingen, leerkracht en directie naar hun voorkeur voor schrijven met de hand of typen. Ook vragen ze naar het waarom van het gegeven antwoord. Ze noteren de antwoorden en turven hoe vaak een bepaald argument gebruikt wordt. Laat de kinderen het werkblad Schrijven en vergelijken en laat ze noteren welke verschillen ze gemerkt hebben.

Stap 2: analyseren

Verwerk per groep of samen alle gegevens en maak een overzicht met kolommen. Maak onderscheid tussen volwassenen en kinderen. Betrek eventueel ook de gegevens van de eigen groep erbij, die in de inleiding naar voren zijn gekomen.

Stap 3: conclusie

Bespreek de resultaten en laat de kinderen vervolgens een samenvatting maken van de bevindingen (theorie en onderzoek). Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Hoe is het gesteld met de handschriftontwikkeling van de kinderen in jouw groep? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER