Online profileren in het vo

0

Online profileren? Veel leerlingen vinden het interessant, maar hebben het nooit geleerd. Toch is het voor de toekomst van leerlingen belangrijk dat ze zichzelf weten te profileren – vooral online. Alle persoonlijke gegevens die nu online rondslingeren, kunnen later immers van invloed zijn op hun carrière.  

Online- en offlinewerelden lopen in elkaar over. Iedere leerling heeft tegenwoordig wel een digitaal profiel, bijvoorbeeld op sociale media of via een YouTube-kanaal. Het op de juiste manier vormgeven van zo’n profiel blijkt niet altijd even makkelijk te zijn. De onlinewereld staat vol mooie plaatjes waaraan jongeren zich graag willen spiegelen. Ze creëren dan een profiel wat daarop lijkt, maar in veel gevallen minder overeenkomt met wie ze zijn in werkelijkheid. Zo’n verkeerde indruk kan tegen hem gaan werken, vooral later. Daarom is het belangrijk dat leerlingen zich bewust zijn van hun digitale voorkomen.

21e-eeuwse vaardigheid

Profileren is: je ware gezicht laten zien. Niet alleen een fraai masker op zetten, maar laten zien wie je echt bent. Je hebt invloed op wie je online bent, al moet je natuurlijk wel weten hoe. Ruim 90 procent van de Nederlandse jongeren weet zich online niet te profileren, zo stelt Stichting Be Innovated. Bovendien beseffen ze niet hoe belangrijk het is. Aan de docent de taak om leerlingen ook dit stukje mediawijsheid mee te geven. “Onderwijs gaat niet alleen om kennis overdragen, het is ook belangrijk om leerlingen te helpen in hun ontwikkeling tot actieve burgers met vaardigheden die ertoe doen. Online profileren is een onmisbare 21e-eeuwse vaardigheid”, zegt Jonathan de Lijster van Be Innovated, een organisatie die voor het vo trainingen in profileringskunde organiseert.

Link met de arbeidsmarkt

Met trainingen probeert Be Innovated jongeren te stimuleren om zich – met het oog op de toekomst – online te presenteren op een professionele manier. “De link naar de arbeidsmarkt is belangrijk. Omdat tegenwoordig veel digitaal gaat, komen gegevens automatisch terecht bij een potentiële werkgever. Als leerlingen dan alle kennis hebben maar niet weten hoe ze zich online moeten profileren, kunnen ze bij een sollicitatie alsnog worden afgewezen.” Dat is natuurlijk niet echt het eerste waar een leerling aan denkt als hij een selfie post, maar toch is het geen verre toekomst. “Het begint al met het bij baantje in de supermarkt.”

Profileerles

Hoe kun je hier als docent aandacht aan besteden? Bewustzijn creëren en de vaardigheid ‘online profileren’ integreren in het onderwijs zijn volgens Jonathan de Lijster heel belangrijk en niet moeilijk. Hij is voor een informele aanpak. “Hier hoeft geen apart vak voor te komen, het thema past bijvoorbeeld prima binnen een les Maatschappijleer. Begin gewoon laagdrempelig en stel leerlingen de vraag ‘Wie ben jij digitaal?’. Het is belangrijk om een dialoog te starten omtrent dit onderwerp, een half uurtje is daarvoor genoeg.”

Vraag leerlingen bijvoorbeeld hun naam te googlen en bespreek de resultaten. Jonathan: “Vaak komen leerlingen dan dingen tegen waarvan ze geen idee hadden dat het online te vinden was.” Ook handig om in je lessen te gebruiken is Mijn Online IDentiteit: een platform met tips en praktische informatie over digitale profilering. Hier vind je ook een toolkit voor personal branding, zodat een leerling online straks dezelfde persoon is als degene die tegenover je zit in het klaslokaal.

Besteed jij aandacht aan online profileren? Hoe doe je dat? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER