Pedagogisch klimaat op orde?

1

In dit artikel komen allereerst leerlingen aan het woord: hoe beoordelen zij het pedagogisch klimaat binnen hun scholen en welke tips hebben ze voor leerkrachten? Daarna wordt ingegaan op de inhoud van de basisondersteuning en gedragspreventie en aanbevelingen.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van januari 2016 en is oorspronkelijk geschreven door Peter de Vries. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs. Er verschijnen tien nummers per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.

In schooljaar 2014-2015 heb ik als onderwijsadviseur diverse scholen bezocht die de vraag stelden: ‘Wil je eens kijken of we ons pedagogisch klimaat op orde hebben?’. Tijdens deze schoolbezoeken legde ik groepsbezoeken af en sprak ik met directies, intern begeleiders, leerkrachten, ouders en leerlingen. Op de vraag ‘Wat vinden jullie van de schoolregels en groepsregels?’ kwam een prachtige reactie van een leerling uit groep 8: ‘Die zijn precies goed streng.’ Hij legde daarna uit dat een school zonder regels toch maar een rommeltje zou zijn en dat een te strenge school voor kinderen niet leuk is.

Tips van de kinderen

Aan het eind van elk forumgesprek kwam de vraag of de kinderen nog tips hadden voor de school. Hier wat tips die in meerdere scholen door kinderen gezegd zijn:

  • Straf niet de hele groep, als één leerling iets gedaan heeft wat niet mag.
  • Beloon ons vaker als we iets goed doen.
  • Als kinderen ruzie hebben, laat ze dan samen dingen doen zodat ze leren op een goede manier met elkaar om te gaan.

Tijdens de terugkoppeling van deze tips aan het team van de school bleken die opvallend vaak welwillend te staan tegenover de suggesties.

Aanbevelingen

Het valt op dat een aantal scholen winst kan behalen door het gebruik van een methode voor sociale en emotionele competentieontwikkeling steviger in een schoollijn op te nemen. Daarnaast is er een grote diversiteit in school- en groepsregels te zien. Door deze herkenbaar te visualiseren en duidelijk te formuleren, worden veel kinderen meer uitgenodigd zich gewenst te gedragen.

Gerichte aandacht voor groepsvormende activiteiten is een aanbeveling die binnen scholen relevant bleek. Hoe maak je van een groep een leuke groep en welke activiteiten passen hier dan bij de start van het schooljaar bij? Hoe stel ik met de groep samen de regels vast en hoe oefenen we die?

Gerichte feedback

Tot slot bleek dat veel kinderen binnen de bezochte scholen vaak complimentjes krijgen, maar weinig feedback. Complimentjes voelen weliswaar goed, maar geven minder informatie en verzorgen minder leereffect dan gerichte feedback. ‘Top, Joris!’ geeft Joris weinig houvast ten aanzien van de vraag wat hij dan wel zo goed heeft gedaan. ‘Ik vind het vooral goed dat jullie als groep de rollen steeds wisselden’ geeft kinderen feedback op wát ze goed hebben gedaan, in plaats van dát ze het goed hebben gedaan.

Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Hoe gaat jouw school om met groepsvorming? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here