Een initiatief van Malmberg

Wat doet jouw school met extra overheidsgeld?

De huidige generatie leerlingen en studenten verdient, ondanks de coronacrisis, alle kansen op volwaardig onderwijs en een goede toekomst. Daarom investeert het kabinet 8,5 miljard euro in het onderwijs. Wat gaan scholen doen met dat geld? Er is initiatief voor een Onderwijs-OMT. Hun advies kan helpen bij het maken van keuzes voor de besteding van de overheidsgelden. In dit artikel delen we enkele voorbeelden van scholen die zich hierover al hebben uitgesproken.

Nationaal Programma Onderwijs in het kort

De 8,5 miljard euro wordt toegekend door middel van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). De maatregelen zijn gericht op herstel én ontwikkeling van het onderwijs. Op het inhalen van lesstof én stimuleren van extra groei. En op het ondersteunen van leerlingen en studenten in het onderwijs die het moeilijk hebben. Het hele onderwijsveld is meegenomen in het programma.

Wat vinden de PO-Raad, de VO-Raad en de MBO Raad?

De PO-Raad komt met plannen om de leerlingen op de langere termijn goed te ondersteunen. Het onlangs opgerichte Impactteam Corona en Onderwijskwaliteit zal hierbij helpen. Maar de regie en uitvoering moet bij de scholen en de besturen blijven liggen.

Volgens de VO-Raad is het NPO een erkenning voor de coronaproblemen van leerlingen. Er is aandacht voor wat nog gedaan moet worden, en zeker ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Scholen zijn immers veel meer dan alleen een plek waar je je in cognitieve zin ontwikkelt.

Mbo-instellingen krijgen door het NPO voldoende lucht om studenten in de nasleep van de coronacrisis goed te begeleiden richting hun diploma. De MBO Raad doet een voorzichtige schatting dat ongeveer 350.000 studenten extra steun nodig hebben de komende jaren. Niet alleen met het inlopen van studievertraging, maar ook met extra aandacht voor de emotionele impact van de coronacrisis.

Nieuw initiatief: het Onderwijs-OMT

Er is steeds meer bekend over de effecten van de coronacrisis op het onderwijs, maar die kennis bereikt scholen niet altijd. Daarom hebben onderwijsonderzoekers Thijs Bol en Inge de Wolf het Onderwijs-OMT opgericht: een groep onderwijswetenschappers, psychologen, economen en gezondheidswetenschappers die weet hoe leerlingen weer op het gewenste niveau kunnen komen, waar studenten echt mee geholpen zijn en welke maatregelen juist niet werken. Het Onderwijs-OMT geeft advies waarmee onderwijsinstellingen, gemeentes en ook het ministerie van Onderwijs hun voordeel kunnen doen.

Wat willen sommige scholen doen met het extra geld?

Hieronder geven we enkele voorbeelden die ook gecombineerd ingezet kunnen worden.

  • Meer handen in de klas: op zoek naar onderwijsassistenten en -ondersteuners. (Vereniging Christelijk Onderwijs Oost Nederland)
  • Emotionele ontwikkeling: aandacht voor meer sociale interactie tussen leerlingen en voor hun persoonlijkheidsontwikkeling. Op zoek naar mensen van buiten het onderwijs voor bijspijkercursussen. (Bonhoeffer College Enschede)
  • Meer aandacht voor leerlingen en docenten: klassen verkleinen, werkdrukverlichting van de docenten, het inzetten van onderwijsassistenten om het niveau van de leerlingen te inventariseren. Leuke dingen organiseren waardoor leerlingen weer met plezier naar school komen. (Comenius Lyceum, Capelle aan den IJssel)
  • Maatwerk: voor de praktijkvakken op zoek gaan naar instructeurs die het vak beheersen maar geen onderwijsbevoegdheid hebben. Je kunt dan extra lessen geven, maar ook kleinere lesgroepjes maken zodat studenten meer maatwerk krijgen. (ROC Twente)

 

En nog enkele tips van het Onderwijs-OMT:

  • Tutoring tijdens schooltijd: leerlingen bijspijkeren in kleine groepjes, liefst één-op-één. Dat werkt het beste onder schooltijd, want aan het einde van de dag nemen leerlingen de kennis niet meer op.
  • Verdubbel tijdelijk het aantal uren taal en rekenen: uit een Amerikaans experiment blijkt dat zo’n verdubbeling de resultaten van leerlingen een enorme boost geeft.
  • Brede brugklassen zijn een goed idee: leerlingen krijgen dan meer tijd om een eventuele achterstand in te halen. Maar extra tijd alleen is niet genoeg, leerlingen moeten ook gericht hulp krijgen.

 

Kleinere klassen, meer inzet van vakleerkrachten, maatwerk, meer handen in de klas … Wat zou jij willen doen met dit extra geld van het kabinet? Deel het met ons via onderstaand reactieformulier.

 

4 Responses

  1. Ik heb begrepen dat je niet zomaar mensen kunt aannemen, omdat je dan een dienstverband aangaat waar na deze 2 jaar geen budget meer voor is. Het zou fijn zijn als hier een oplossing voor komt, bv door de mogelijkheid in te bouwen om leerkrachten te benoemen voor de duur van het project zonder dat daar rechten aan vast zitten voor de toekomst. Dat is niet fijn voor die leerkrachten, dat besef ik heel goed, maar dat is wel goed voor het onderwijs in de komende 2 jaar.

    1. Begroot de transitievergoeding mee. Probleem opgelost. (de kost gaat voor de baat uit, wees niet pennywise, poundfoolish. Meer (eigen) leerkrachten is interventie met hoog rendement. Kleine klassen als interventie is trouwens niet zo effectief, blijkt uit onderzoek(tenzij het beoogde resultaat verlagen werkdruk van leerkrachten is, dan wel. Maar leerlingen doen het er niet beter op).

  2. Leuk idee, maar dit valt of staat met het aantrekken van goed personeel. Met een lerarentekort dat groot is kunt je leuk geld vrijmaken om de klassen te verkleinen, maar zie nog maar eens goede leraren te vinden. Omdat dit niet lukt, worden de klassen groter, haken er meer leraren af, en zo wordt het probleem alleen maar groter.

    Wij hebben als school prachtige plannen voor het geld, daar ligt het niet aan. Wij zouden ons onderwijs ontzettend kunnen verbeteren. Jammer dat de getalenteerde leraren die deze plannen willen uitvoeren volgend jaar ‘gewoon’ voor een klas van 30+ kinderen moeten staan. Hun expertise kan zo niet worden gebruikt. Mensen met ambitie blijven steken, en worden ongemotiveerd om door te leren en te ontwikkelen, want inzet als RT-er, muziekdocent (of wat dan ook) lukt niet omdat je voor de klas staat.

    Eerst het lerarentekort, dan verder kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.