Home » VTV-reeks (16): Nog even terug naar het kind

VTV-reeks (16): Nog even terug naar het kind

We stevenen af op het laatste deel van de serie over Vreemdetaalverwerving (VTV). Gezien de recente discussies over Engelse les in het basisonderwijs heeft Henk Witteman een kort artikel geschreven over dit onderwerp. Volgende week sluiten we af met een concluderend artikel en een filmpje waarin prof. dr. Gerard Westhoff ingaat op een aantal belangrijke zaken in de vreemdetaalverwerving.

 

 

 

Over jonge kinderen en vreemdetaalonderwijs wordt regelmatig gezegd: ‘Laat ze toch eerst goed Nederlands leren! Zo’n tweede taal brengt het kind alleen maar in de war!

Laten we eens wat nader op deze zorgen ingaan.

 

1. Overbelasting van het kinderbrein of stimulans cognitieve ontwikkeling?

In VTV(5), Taalverwerving en de Flipperkast hebben we al gezien dat de kritische periode waarin kinderen het gemakkelijkst een taal leren zich afspeelt in de periode voor het 6e jaar. Er is dan zoveel grijze stof in de hersenen en met name in de temporale cortex dat het leren van een taal en zelfs een tweede en een derde taal vanzelf gaat. Daarna neemt dit exceptionele vermogen langzaam af omdat het teveel aan niet-gebruikte grijze cellen wordt “gesnoeid” en aan het begin van de pubertijd verdwenen is. Concreet betekent dit dat een flink deel van de neuronen(hersencellen) afsterft als er geen gebruik van wordt gemaakt. Ergo: een tweede of derde taal voorkomt het afsterven van een deel van de neuronen.

Uit onderzoek van het University College London bleek dat het leren van een tweede taal de dichtheid van de grijze stof vergroot. Deze grijze stof is van belang voor het verwerken van informatie in de temporale cortex.

 

Moedertaal eerst en dan pas tweede taal?

Dit is niet nodig als de kinderen de moedertaal maar blijven spreken. De moedertaal is belangrijk, omdat deze de cognitieve ontwikkeling van het kind ondersteunt. Allochtone ouders die met jonge kinderen hier komen wonen, doen er goed aan hun eigen taal met hun kinderen te blijven spreken tot in ieder geval de pubertijd. Doen ze dit niet en gaat een kind van bijvoorbeeld 3 jaar ineens uitsluitend Nederlands spreken, dan wordt de cognitieve ontwikkkeling van het kind verstoord. Natuurlijk kan het kind op school gewoon ondergedompeld worden in het Nederlands.

 

2. De kwaliteit van de leraren.

In het filmpje hoor je dat Juf Christine een uitstekende uitspraak heeft. Zo hoort het ook. U hoort dat ze in deze allereerste les uitsluitend Engels spreekt. Ze brengt de taal in spelvorm, aangepast aan de interesses van de kinderen.

 

Eind volgende week het slot!

 

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.